De remake van de Fiat Cinquecento is het eerste goede nieuws in jaren uit Turijn. Frank Stephenson is de man die de Mini vijf jaar geleden een tweede leven gaf en nu hetzelfde deed voor het Italiaanse kassucces uit de jaren zestig en zeventig.
...

De remake van de Fiat Cinquecento is het eerste goede nieuws in jaren uit Turijn. Frank Stephenson is de man die de Mini vijf jaar geleden een tweede leven gaf en nu hetzelfde deed voor het Italiaanse kassucces uit de jaren zestig en zeventig. Nochtans is het weinig vanzelfsprekend om retrodesign te verzoenen met moderne technologie en strenge veiligheids- en emissievoorschriften. Dat ervoer ook designer Luc Landuyt van Renault. Zoals hij zegt in het interview op pagina 58 probeerde hij zowel de R4 als andere succesnummers uit het Renaultgamma opnieuw uit te brengen. 'Maar een moderne auto moet aan totaal andere eisen voldoen dan dertig en veertig jaar geleden.' Jaguar maakte de omgekeerde beweging: na een halve eeuw het toonbeeld te zijn geweest van nostalgie, trok chief designer Ian Callum resoluut een streep onder het verleden. Met nieuwkomer XF introduceert hij een nieuwe vormtaal die andere accenten legt en een andere doelgroep beoogt dan zijn voorganger. De XF is een streling voor het oog en beschikt over voldoende sportieve kwaliteiten om een jong en kapitaalkrachtig publiek te charmeren. Lowie Vermeersch (33) is als jongste chief designer ooit de numero uno bij Pininfarina, het bedrijf dat een hele serie beklijvende auto's ontwierp én de huistekenaar is van Ferrari en Maserati. Een succesverhaal dat geen einde lijkt te hebben, nu ook Chinese en Indiase nieuwkomers de weg naar Turijn hebben gevonden. Hoe groot is de verleiding om terug te grijpen naar succesmodellen uit het verleden? 'Pininfarina bezit een herkenbare huisstijl die blijft voortleven in onze ontwerpen, maar aan retrodesign bezondigen wij ons niet. Het vloekt met onze filosofie. Wij zoeken naar designoplossingen voor de vraag naar alternatieve brandstoffen en nieuwe aandrijfsystemen. Door het verdwijnen van het traditionele grondplan, ontstaat er ruimte voor frisse ideeën en revolutionaire toepassingen.' Marc Van der Haegen (38) is in de wieg gelegd om auto's vorm te geven, zo zegt hij zelf. Hij staat bovenaan op de lijst van jonge Belgische designers die het mooie weer maken in de internationale autowereld. Andere grote namen zijn Steven Crijns (Lotus), Pierre Leclercq (BMW), Sebastian Stassin (KTM), Jo Stenuit (Mazda), Sonja Vandeberk (Opel) en Marten Verschore (Hyundai). Marc Van der Haegen studeerde aan het Antwerpse Henry Van de Velde Instituut en aan de Fachhochschule für Gestaltung in het Duitse Pforzheim. Met een tijdelijk contract van drie maanden startte hij tien jaar geleden zijn carrière bij Opel in Rüsselsheim. Inmiddels is hij opgeklommen tot assistent chief designer en dragen de recente facelifts van de Opel Vivaro, Zafira en Meriva zijn stempel. Hij is ook een van de creatieve geesten achter de Insignia, het nieuwe topmodel van Opel. Officiële foto's van de nieuwkomer zijn er nog niet, net zo min als van de opvolger van de Astra waaraan Van der Haegen intensief meewerkte. 'Over nieuwe modellen wordt niet gecommuniceerd. Als een foto van een nieuw model vroegtijdig in de krant komt, is dat nadelig voor de verkoop van het bestaande model op de markt.' (Zie kader 'Top secret') Op de autosalons van Frankfurt en Genève lichtte Opel wel al een tipje van de sluier op. De toekomstige Opelmodellen stralen durf en dynamiek uit. 'Opel zet in op emotioneel design, dat is zeker waar.' Vloekt die nieuwe profilering niet met wat de trouwe en ra- tionele Opelklant van zijn merk verwacht: een bedrijfszekere, zuinige auto, die goedkoop is in zijn onderhoud? 'Die kwaliteiten hebben onze toekomstige modellen nog steeds, alleen de verpakking is trendy', verzekert Van der Haegen ons. Officiële foto's van de opvolger van de Meriva tonen een revolutionair deurconcept. De portieren achteraan klappen open tegen de rijrichting in, zoals soms te zien is in oude Franse films. Het Flex-concept vergemakkelijkt de toegang tot de achterbank en doet geen afbreuk aan de veiligheid van de inzittenden. Hoewel het gaat om foto's van een conceptcar en niet om het definitieve ontwerp van de nieuwe Meriva, is het vrijwel zeker dat het innoverende deurconcept ook echt gebruikt zal worden. Tot grote opluchting van alle moeders en vaders die nu soms halsbrekende toeren moeten uithalen om de kinderen op de achterbank te krijgen. DOOR URBAIN VANDORMAEL