Koen Meulenaere
Koen Meulenaere Van 1991 tot 2012 de satiricus van Knack

Als er te lachen valt, zijn de mannen van Trends nooit ver uit de buurt. Dat is zo als je geld hebt: ’t leven is een stuk aangenamer. Sinds kort hebben ze bij ons zusterblad de firma Woestijnvis ontdekt. En dat enge mannetje dat Wouterke Vandenhaute heet en het levenswerk van de arme Guy Mortier probeert kapot te maken.

Het haalde zelfs de RTBf. Die toont in het journaal van zaterdagavond altijd een paar VRT-items van de afgelopen week. De commentaar wordt in het Frans gelezen, en de quotes worden in het Frans overstemd. Een aanrader. Je kan niet geloven hoe onnozel de eigen beslommeringen worden, als je ze in een andere taal hoort uitleggen. Zoals het op de markt komen van Bonanza, een reportage uit TerZake.

‘Selon le gérant de la société Woestijnvis Waltère Vanderoet…’ (op de achtergrond hoor je Wouterke blèblèblè) ‘…tandis que Guy Mortié, le rédacteur en chef de Humo, prétend que Bonanza n’est que Humo sans humour, et que Vanderoet lui a volé trois rédacteurs.’ In beeld de ongelukkige Mortier, met achter hem een gigantische opblaaspop van Bert Vanderslagmulders.

Als de Waalse kijker dit kinderachtige gekibbel tot zich heeft laten doordringen, leggen ze uit dat Mortier op de VRT, ‘dans le septième travail de Rob Van Oodenoef, qui appartient lui aussi à Woestijnvis’, zelf heeft opgeroepen om een concurrent voor Humo te maken. We zien opnieuw Mortier: ‘Ik daag Rob uit een blad te maken dat deze week evenveel verkoopt als Humo.‘ De RTBF-kijker hoort over Mortier heen weer de commentaarstem: ‘Je défie Rob de faire un magazine dont la vente égalisera celle de Humo.’ In Bastenaken en La Louvière vallen ze achterover: wat wil die knaap nu eigenlijk?

Toen dat van Bonanza afgelopen was kwamen ze met le loup du pays de Waas. Waarbij Jan Rodts van het wolventeam, ‘le commandant des louvetiers flamands’, een oproep deed: ‘Je demande à celui qui a enterré le loup de le déterrer, de le déposer n’importe où, et de nous téléphoner ensuite, anonymement s’il le faut, pour nous communiquer l’endroit où il a déposé le corps du loup.’

Wij kunnen u verzekeren dat ze zich in Wallonië afvragen waar die Vlamingen de pretentie vandaan halen dat ze in alles zoveel beter zijn.

Maar we waren bij Trends. Wat schreven onze collega’s vorige week? Wouterke, Erik Watté en Tom Lenaerts hebben eind vorig jaar met zijn drieën van de VUM tussen de 132 en de 169 miljoen gekregen, voor een paar aandelen in De Vijver, de moederholding van Woestijnvis. Voor vijftien procent om precies te zijn, nadat in augustus al eens vijf procent was aangekocht. Daarmee heeft de VUM in Woestijnvis niets te vertellen, en op veel rendement hoeft ze ook niet te rekenen.

Dat Wouterke met dit koehandeltje wél gebaat is, hoeft geen betoog. Volgens Trends had Woestijnvis op zijn balans van ’99 een eigen vermogen van 3,7 miljoen frank, en 60,8 miljoen frank schulden. Wij kennen niets van boekhouding, maar erg gezond klinkt dat niet. Een centje steun moet welkom zijn geweest.

Zowel de VUM als Woestijnvis weigerden Trends te vertellen hoeveel er was betaald voor die vijftien procent, maar dat is het noodlot tarten. In plaats van het op te geven, zoals wij zouden doen, gaan onze collega’s dan des te hardnekkiger op zoek naar de cijfers. En wel via de beroemde formule : (0,01)X+Y=225.000.000. Waar die formule vandaan komt, staat er in het artikel niet bij, maar precies daarom moet niemand eraan twijfelen dat het hier een standaardberekening betreft. Wie dat niet aanvaardt, ontkent het licht van de zon.

Let nu op, we gaan cijferen. In de vergelijking staat X voor de waarde van de VUM, en Y voor het bedrag dat aan het triumviraat van Woestijnvis werd uitbetaald. De VUM heeft vroeger officieel bekendgemaakt dat ze voor die eerste vijf procent 75 miljoen afdokte. Voor dat belachelijk hoge bedrag waren ze bovendien bereid om Wouterke in hun eigen Raad van Bestuur op te nemen. Iets waar ze nog spijt van zullen krijgen. Want als ze denken dat Wouterke zich niet gaat moeien met hun kranten, dan denken ze verkeerd. Er staan trouwens plotseling verdacht veel stukken over Woestijnvisprogramma’s in de VUM-kranten. Wellicht is dat ook een deel van de deal.

Goed: 75 miljoen voor vijf procent, dat betekent voor vijftien procent 225 miljoen, de rechterhelft van onze vergelijking. Maar het trio kreeg niet enkel geld, ook 1 procent van de VUM-aandelen. Hoeveel is de VUM waard? Trends weer aan het tellen, wij besparen u de details: 5,6 miljard volgens een conservatieve schatting, 9,3 miljard volgens een progressieve. Bij Knack hanteren wij, sinds onze chef-Wetstraat hoofdredacteur is, de conservatieve schatting.

Opgelet nu. Als (0,01)X+Y=225.000.000, dan volgt daaruit dat Y=225.000.000-(0,01) x 5,6 miljard. De VUM heeft dus voor een volstrekt waardeloze participatie in Woestijnvis 225.000.000-56.000.000=169 miljoen frank betaald.

Geconfronteerd met dit onweerlegbare bewijs antwoordde een boze en zoals gewoonlijk onbeleefde Vandenhaute: ‘Uw cijfers slaan nergens op.’ Ah nee Wouterke? Ontkent gij dan misschien dat (0,01)X-Y=225.000.000? Ploft ge niet enkel een mes in de rug van Guy Mortier, die zoveel voor u heeft gedaan, maar beledigt ge ook de zuivere wiskunde? ‘Boter bij de Woestijnvis’, schreef Trends als kop, en dat was er natuurlijk weer pal op.

Wij zijn benieuwd wat vader Leysen hiervan denkt. Ludwig Verduyn zal zijn lijstjes opnieuw moeten maken. Na het voorgaande spreekt het vanzelf dat Thomas Leysen niet langer thuishoort in de tophonderd van de machtigste, en na de eerstvolgende jaarrekening van Woestijnvis ook niet meer in die van de rijkste Belgen.

Onze chef-economie heeft eens uitgerekend hoeveel Knack waard is, bij toepassing van (0,01)X-Y=225.000.000. Despiegelaere had meer dan een halve dag en vijf sigaren nodig, zweette en zuchtte, en kwam rond vijf uur met de onthutsende uitkomst: vierduizend achthonderd miljard dollar! Het zal feest zijn volgende week, op de dertigste verjaardag van Knack.

Koen Meulenaere

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content