Redt Spotify de muziekindustrie?

De verkoop van muziek is al jaren in vrije val, maar de opkomst van onlinestreamingdiensten zoals Spotify lijkt daar verandering in te brengen.

De laatste wanhopige scheet van een stervend lichaam.’ Dat Radiohead-frontman Thom Yorke niet gelooft in streamingdiensten zoals Spotify, moge duidelijk wezen. En we moeten toegeven: wie het Digital Music Report van de IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) bekijkt, wordt niet meteen vrolijk. Wereldwijd daalden de winsten in de muziekindustrie vorig jaar met vier procent.

Maar als we het rapport wat beter onder de loep nemen, lijkt er toch een sprankel hoop in zicht. De grote redding wordt verwacht van online streaming. Dat zijn diensten zoals Spotify en Deezer die muziekfans toegang bieden tot een onlinebibliotheek van meer dan 20 miljoen nummers, voor een vast bedrag per maand. In plaats van een tastbare platencollectie heb je zo een nagenoeg onbeperkte onlinejukebox. Best handig, aangezien alsmaar meer mensen beschikken over een smartphone met snel internet. Er zouden wereldwijd ongeveer 28 miljoen betalende klanten zijn.

Nostalgie

Wereldwijd steeg de omzet van betalende streamingdiensten in 2013 met ruim de helft, in ons land zelfs met 170 procent (tot ruim 15 miljoen euro), zo blijkt uit cijfers van de Belgian Entertainment Association (BEA). ‘Mensen hebben nu meer mogelijkheden om naar muziek te luisteren’, zegt Anne-Gaëlle Solé van BEA. ‘Fysieke dragers zoals cd’s blijven belangrijk, maar mede dankzij streaming gaat het toch weer wat beter met de Belgische muziekindustrie. De totale omzet daalde vorig jaar met 1,9 procent. Maar het jaar ervoor was er nog een daling van 8 procent. Het gaat dus de goede kant uit.’

Veel mensen in de muzieksector zijn optimistisch, al is er een belangrijk pijnpunt: platenmaatschappijen – en dus ook artiesten – zien maar een fractie van de winsten die diensten zoals Spotify boeken. Om de muziekindustrie te redden, zou in het Westen tien procent zich moeten inschrijven bij een streamingdienst, zei onderzoeker Claudio Aspesi in The Economist. Voormalig EMI-topman Erwin Goegebeur stelde het in dit blad ooit nog extremer: ‘Het wordt pas interessant als de streamingdiensten be-schouwd worden als een kabel- of waterabonnement – maandelijkse kosten die voor nagenoeg iedereen vanzelfsprekend zijn.’

Voor we zover zijn, moeten platen-firma’s vooral goed onderhandelen met de nieuwe spelers. Eén voordeel hebben ze alvast: hun klassiekers worden vanonder het stof gehaald. Terwijl de cd-verkoop vooral draait op nieuwe releases, moeten streamingdiensten het meer hebben van nostalgie. Bij Deezer bijvoorbeeld zijn maar drie op de tien gekozen liedjes nieuwe hits. Een onlinejukebox, we zeiden het al.

Ook in België steeg de omzet van streaming vorig jaar fors, met 170 procent.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content