De twee radiolicenties zijn toegekend. Maar kunnen zij een juridische guerrilla overleven?

De helft van het scenario stond in de sterren geschreven. Q Music, de radiopoot van de Vlaamse Mediamaatschappij, kreeg vorige week een licentie om landelijke, commerciële radio te maken. Die VMM is een joint venture tussen De Persgroep ( Het Laatste Nieuws, Joepie…) en Roularta ( Knack, Trends…). De twee kennen elkaar als grootaandeelhouders van tv-zender VTM.

De grote verrassing bleek de toekomstige concurrent van Q Music. Geen Radio Contact, geen N-Joy (VT4), geen Energy (de krantengroepen VUM en Concentra), géén Nova FM (Uitgeversbedrijf Tijd). De tweede licentie ging naar 4FM, waar de holding Think Media het mooie weer maakt. ‘Een overwinning voor echte radiomakers’, noemde de programmadirecteur van 4FM dit. En Maurice de Velder, de manitou van Think Media, schreef het succes toe aan een ‘ijzersterk dossier’. Als de gebuisde concurrenten niet zo begaan waren met hun eigen kommer en kwel, hadden ze kromgelegen van het lachen.

Think Media, dat via uitgeverij De Vrije Pers P-Magazine en Ché op de markt brengt, heeft nu een licentie maar geen geld om radio te maken. Het bedrijf moest onlangs het vrouwenblad Lola – en meteen ook de betweterige uitgeefdirecteur Alain Grootaers – afschrijven, lijdt onder dalende advertentie-inkomsten en aan een chronische onderkapitalisatie.

De financiële sores zijn totnogtoe ontkend, maar volgens insiders speelt op de achtergrond iets heel anders. Think Media zou op voorhand een deal hebben gesloten met de Persgroep om, eenmaal de licentie binnen was, samen radio te maken. In ruil voor de licentie zou de Persgroep de noodlijdende portfolio van de Vrije Pers overnemen. Al maanden gaan dergelijke geruchten, steevast ontkend door de Persgroep, maar onder andere gevoed door beweringen van de ontslagen Grootaers.

HANDEL MET VOORKENNIS

Een paar investeerders ging na de toekenning van de radiolicentie in elk geval fluitend naar huis. Hoezo? Think Media staat op Euronext Brussel onder de oude benaming De Beukelaar. Het aandeel zakte tot onder de 40 euro afgelopen zomer. Een wonderbaarlijke verrijzenis voltrok zich vorige week, in de 48 uur vóór de toekenning van de licentie. Woensdag schoot De Beukelaar met 20 % de hoogte in, donderdag deed het aandeel dit over. Waarna het effect afklokte op 84 euro. Héél aardig op een markt die in zak en as zit.

De opstoot moet de beursautoriteit niet zijn ontgaan. Zij kon evenmin naast de volumes kijken. Sommige maanden veranderen er gemiddeld amper 10 stuks (tien, dus) van eigenaar. De dag vóór de bekendmaking waren er dat ruim 8000 en ’s anderdaags nog eens 1600. In De Financieel-Economische Tijd probeerde Maurice de Velder er zich onhandig uit te praten. De koersopstoten hadden niks te maken met voorkennis over de licentie omdat die beslissing pas tegen 16 september werd verwacht. Dat argument wist het vermoeden van voorkennis niet uit, maar versterkt het juist. Want echte speculanten zonder voorkennis zouden nog een week hebben gewacht om te gaan gokken.

Daarom kopte De Tijd zaterdag met veel overtuiging ‘Euronext Brussel onderzoekt handel met voorkennis van aandelen Think Media’. De beurs zelf weigert mededelingen te doen over individuele onderzoeken naar handel met voorkennis. Normaliter kan na een intern onderzoek, het dossier naar het parket verhuizen – in 1999 gebeurde dat bijvoorbeeld acht keer – maar het heikel punt in dergelijke cases blijft de bewijslast.

Nu is dit niet de enige juridische wolk die over het licentiedossier hangt. Afgezien van juridische stappen van concurrenten die aan de klucht een kater overhielden, lopen er nog drie klachten. Van de RTBf die vreest dat de nieuwe radio’s haar uitzendingen in Brussel zouden storen, van de Franse Gemeenschap die een onderhandeling over een nationale verdeling van de frequenties wil afdwingen en ten slotte van Finnpage.

Dit is de Finse dochter van het Amerikaanse Metromedia dat een dossier indiende bij het Vlaams Commissariaat voor de Media, het orgaan dat de twee licenties moest toekennen. Finnpage raakte niet eens op de shortlist omdat het bedrijf vanuit Nederland commerciële radio voor Vlaanderen wilde maken. Volgens de advocaten van Finnpage was de uitsluiting strijdig met de Europese regelgeving. Mocht dit kloppen, dan kan de hele procedure nietig worden verklaard. Voor Think Media is dan meteen één probleem van de baan: zonder licentie heb je ook geen geld nodig om radio te maken.

J.G.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content