Het is opvallend hoe weinig er in dit Brechtjaar op de Vlaamse en Nederlandse podia gedaan wordt met Bertolt Brecht. Terwijl hij toch geldt als een van de grootste theatervernieuwers van onze eeuw. Heeft hij ons dan niets meer te vertellen? Mogen we deze grote man zomaar aan het land der vergetelheid prijsgeven? "Neen", zegt Leen Persijn en ze bewijst dit met haar nieuwe productie "Courage Brecht". ...

Het is opvallend hoe weinig er in dit Brechtjaar op de Vlaamse en Nederlandse podia gedaan wordt met Bertolt Brecht. Terwijl hij toch geldt als een van de grootste theatervernieuwers van onze eeuw. Heeft hij ons dan niets meer te vertellen? Mogen we deze grote man zomaar aan het land der vergetelheid prijsgeven? "Neen", zegt Leen Persijn en ze bewijst dit met haar nieuwe productie "Courage Brecht". Wat haar Brechtrepertoire betreft, is Leen Persijn niet aan haar proefstuk toe. Ze speelde al mee in "De bruiloft" in de Korrekelder en volgde een stage in Duitsland als voorbereiding op haar cabaretprogramma. Wat Persijn evenmin vergat, is dat Hanns Eisler dit jaar honderd zou geworden zijn. Hij was een leerling van Schönberg en werkte vanaf 1930 samen met Brecht. Hij componeerde toen de muziek voor "Die Massnahme". Beide artiesten moesten in het begin van de jaren dertig vluchten voor het Hitlerregime (Brecht werd als "entartet" gekwalificeerd). In Amerika vonden ze elkaar in 1942 terug. Ze zetten hun samenwerking voort en maakten toen enkele van hun mooiste liederen. De componist Eisler en Brecht de theaterman deden baanbrekend werk voor de heroriëntering van het dramatisch, muzikaal en politiek gedachtegoed op de scène. Het doorbreken van de illusie door liederen en tekstborden zijn een vondst van Brecht. Leen Persijn brengt enkele van de liedjes die gegroeid zijn uit de creatieve geesten van beide kunstenaars. Toch laat ze niet na om ook andere liederen van Brecht te zingen. De "Ballade van Mackie Messer", een lied uit de "Driestuiversopera" dat door Kurt Weill werd gecomponeerd en "Das Schwein" door Paul Dessau. Voorts bewerkten Yves Bondue en Jan vander Hoeven enkele liederen. Op het podium staat een sokkel met een oude radio, muziek uit het interbellum wordt afgewisseld met politieke berichten. De toeschouwer wordt onmiddellijk meegezogen naar de sfeer van het kleine theater uit de jaren dertig. Persijn zingt de liederen met overtuiging, af en toe onderbroken door stukjes proza. Yves Bondue begeleidt haar zowel muzikaal als theatraal. Nu eens ludiek, dan weer politiek gekleurd brengen ze een waardige hommage aan Bertolt Brecht en Hanns Eisler.Info: Sjanteboetiek-Producties, 09/360.39.25.Isabelle Finet