De Vlaamse commerciële radiozenders willen samen nieuws garen en hun reclame werven. Waarom?

Begin september 2001 kende het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM), de mediapolitie van de Vlaamse regering, twee vergunningen voor landelijke commerciële radio toe. Eén ging naar de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), het moederbedrijf van VTM, dat Q-Music in de ether joeg. De tweede kwam verrassend toe aan de 4FM Groep, die tijdens een opgemerkte commissievergadering de andere gedoodverfde licentiehouder – Radio Contact – rechts voorbijsnelde.

Een stevige polemiek was het gevolg: de toenmalige mediaminister Dirk Van Mechelen (VLD) bleek iets té dik met een van de hoofdaandeelhouders van de 4FM-groep, de vergadering bleek in een tijdspanne van enkele minuten haar hele argumentatie overhoop te hebben gegooid ten voordele van 4FM, en het Commissariaat bleek daarbij de putten in de financiën van de nieuwe zender domweg te hebben genegeerd. Maar het VCM verdedigde zijn beslissing tot in het parlement, en het blééf erbij: Q-Music en 4FM ver-overen zich sindsdien mondjesmaat een plaatsje in het Vlaamse radiolandschap.

4FM is intussen een paar aandeelhouderswissels verder, maar het blijft de putten met zich meeslepen. In december kondigde zich een nieuwe aandeelhouder aan – de derde in de rij: de Talpa-groep rond de Nederlandse mediamagnaat John de Mol. En en passant meldde 4FM ook een verregaand samenwerkingsverband: voortaan zou de Vlaamse Media Maatschappij niet alleen reclame voor de zender ronselen, beide zenders zouden ook aan een gezamenlijke nieuwsgaring werken.

Toch is er geen sprake van mediaconcentratie, vindt Peter Quaghebeur, de gedelegeerd bestuurder van VMMa. ‘Dat we de kosten delen van enkele facilitaire diensten doet geen afbreuk aan de eigenheid van de radiozender. De VRT heeft ook maar één regie, hè, en toch is Klara een heel andere zender dan Studio Brussel. Wees gerust: Geert Bourgeois (N-VA en huidig mediaminister, nvdr) heeft de overeenkomst grondig gescand op mogelijke belangenvermenging.’

Economisch is het natuurlijk wél een vorm van concentratie. Is dat niet strijdig met de uitgangspunten van het Vlaams Commissariaat?

PETER QUAGHEBEUR: Nood breekt wet: zónder contract met Q-Music zou 4FM misschien niet eens overleven. Verschillende overnamegesprekken, onder andere met het Luxemburgse RTL en het Scandinavische SBS, zijn in de voorbije maanden afgesprongen op zijn wankele financiën. Ik denk trouwens dat in eerste instantie vooral 4FM beter wordt van de deal.

Wat mag u dan wel bezielen om uw concurrenten sterker te maken?

QUAGHEBEUR: De VRT argumenteert dat het radioreclame móét toelaten, omdat adverteerders anders onvoldoende luisteraars kunnen bereiken. De dag dat commerciële radio’s de markt domineren, kunnen we tegen dat argument ingaan. Daarom heeft Q-Music belang bij een sterke commerciële concurrent – om samen tegen het overwicht van de VRT in te gaan.

F.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content