Jan Delvaux
Jan Delvaux Belpopkenner

Het succesverhaal van de platenfirma Double T.

Ze zijn de getijdentabel van de muziekindustrie. Onafhankelijke platenfirma’s of independents zijn de verkenners die als eerste hun neus in nieuwe richtingen durven steken. Door hun beperkte schaal zijn ze snel en wendbaar. Enig idealisme en een gezonde dosis naïviteit doen de rest.

In een kleine natie krijgen die onafhankelijken nog wat extra rollen toebedeeld. De investeringen in lokaal talent zijn hier immers driedubbel risicovol. De interesse van de grote platenfirma’s is dan ook zeer lang beperkt gebleven. In het land van de middenstand zijn er echter altijd genoeg avonturiers geweest om dat gat te vullen. En hoewel het zo klein is dat er eigenlijk alleen maar maatschappelijk werk te bedrijven valt, heeft het bijna alle toonaangevende groepen uit de Belgische muziekgeschiedenis geleverd. Van TC Matic over Front 242 tot dEUS.

Ook het verhaal van K’s Choice is in grote mate het verhaal van een onafhankelijk label. Hoewel Double T Music binnen dat spectrum een redelijk apart geval is. Zo hebben de opperhoofden eerst strepen verdiend bij grote platenmaatschappijen. De ene T komt van Jan Theys die bij BMG-Ariola onder meer de internationale carrière van Vaya Con Dios heeft helpen sturen. De andere werd in bruikleen gegeven door Christophe Turcksin. Hij was er al bij toen TC Matic zijn eerste stappen zette bij het onafhankelijke Parsley en liet later Noordkaap en The Pogun handtekeningen zetten bij het grote Polygram.

Een andere afwijking op het vrijheidsmodel is dat Double T altijd binnen grotere structuren heeft gewoond. Het ontstond binnen de schoot van de mediagroep D&D en ontwikkelde daar gouden platen voor Noordkaap en Clement Peerens Explosition. Alles begon met – en werd ingrijpend vervolgd door – Sarah Bettens. “Ze is ontdekt door haar buurman Rocco Granata“, zegt Theys. “Eigenlijk hoorde hij in de gebroken stem van Sarah de ideale vector om het Italiaanse rockrepertoire naar een Engelse markt te brengen. Hij droomde van een wereldhit met een versie van ‘I masci’. En ik denk dat het waarschijnlijk ook gelukt zou zijn. Maar dan hadden we nooit van K’s Choice gehoord.”

JE BENT JE EIGEN PLATENHUIS

Sarah Bettens wou een andere richting uit en dus ging Granata te rade bij Jan Theys. Die raakte helemaal overtuigd na een concert en overtuigde Turcksin om samen Double T op te richten. Op het Gentse kot van Gert Bettens volgt het grote aha-moment. “Sarah had ons verteld dat haar broer wat nummertjes had liggen”, zegt Turcksin. “We waren afwachtend benieuwd. En dan hoor je op een kwartier een aantal bijna-klassiekers voorbijkomen. Ik heb toen echt in mijn vel moeten knijpen.”

Het meesterplan kon meteen uitgetest worden. Double T sluit de ogen voor de barrières van een kleine markt en een krakkemikkige omkadering en kiest voor een gemengd model. Dat combineert de Europese openheid om naar artiesten te luisteren met het vrij dwingende en resultaatgerichte Angelsaksische voorbeeld. Het artiestgerichte en onconventionele van onafhankelijke platenfirma’s versus de operationele slagkracht van een major. Double T zoekt naar lokale stemmen met teksten en charisma en investeert zwaar in kwaliteit en carrières. Het toeval helpt. “We waren amper een paar maanden met Sarah en Gert bezig toen we een enthousiaste directeur van Sony Belgium achter ons kregen om de groep voor te stellen op een internationale conventie in Schotland”, zegt Jan Theys. “Hoewel we sterk geloofden in onze groep waren we doodsbang. De soundcheck leek nergens naar maar dat hebben ze ’s avonds grandioos rechtgetrokken. Toen was er ineens belangstelling vanuit de ganse wereld en werden we uitgenodigd in New York. Op zo’n moment heb je toch een beetje het gevoel dat je goed bezig bent.”

De rest van het verhaal is een stuk nationale muziekgeschiedenis die ook Double T nieuwe richtingen uitstuurt. In 1997 start Sony Music International onderhandelingen om een deel van Double T te verwerven en zo de greep op K’s Choice te vergroten. Double T verhuist van een Vlaams mediabedrijf naar het internationale SINE ( Sony Independent Network Europe). “De verdeling is ongeveer 50/50 maar we hebben moeten beloven om daar vaag over te blijven”, zegt Theys. “Het contract loopt over vijf jaar en bepaalt dat wij volledig onze zin mogen doen zolang de budgetten waargemaakt worden.”

De verse middelen worden ingezet om het eigen web te vergroten. Double T opent bijhuizen in Nederland, Frankrijk en Duitsland en groeit uit tot een groep met een dertigtal werknemers. “Dat is een puur economische beslissing”, zegt Turcksin “Je hoeft immers geen licentie-overeenkomsten meer te tekenen met andere firma’s in die landen. Je bent je eigen platenhuis. Dus heb je ook grotere marges. En dan kan je veel meer energie investeren in een artiest. In Frankrijk loopt ‘Cocoon crash’ tien maanden na verschijning beter dan ooit tevoren. Dus buigen wij ons dubbel om daar hard op te werken. Bij een grote firma is zo’n laatbloeier tegen die tijd al lang geen prioriteit meer.”

Jan Delvaux

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content