Roularta, de uitgever van Knack en Trends, begint na jaren van wikken en wegen dan toch een zondagskrant. Topman Rik De Nolf speelde al lang met het idee (net als de Persgroep overigens). Begin jaren negentig werd er ooit zelfs een maquette en een businessplan gemaakt.

Rond die periode liep ook de Nederlandse zondagskrant HP/De Tijd op zondag (gedrukt bij de Persgroep rond het Laatste Nieuws) op de klippen en raakte de Franstalige zondagskrant Dimanche Matin niet uit de aanloopverliezen. De Nolf borg zijn ambitie op om een echte krant aan zijn rijke portfolio (magazines, huis-aan-huisbladen zoals De Streekkrant, commerciële en regionale televisie) toe te voegen.

Tot begin 1998 de kleine Duitse uitgever Michaël Zäh met financiële hulp (in ruil voor een drukorder) van het Zwitserse mediaconcern TAZ een gratis zondagskrant voor de regio Freiburg uitgaf, zag niemand brood in dergelijke zondagsbladen. Zäh zette met de Zeitung am Sonntag (later omgedoopt in Zeitung zum Sonntag) binnen de kortste keren een succesvolle kwaliteitskrant op. Handig tabloidformaat, vierkleurendruk, sobere blokopmaak en bovendal onafhankelijke journalistiek van het niveau Die Zeit, Suddeutsche Zeitung. De krant ligt elke zondag bij de bakker. De bakkers in Freiburg namen de extra last er graag bij.

Bij het grote mediaconcern Springer (eigenaar van Welt am Sonntag) in Berlijn verslikte men zich zwaar tijdens het ontbijt. Zäh trok veel advertentie-inkomsten aan (vooral personeels- en rubrieksadvertenties) en dat beviel het machtige bedrijf niet. Springer verloor echter de rechtszaak die Zäh moest verbieden de krant weg te geven. Bovendien zag de rechter geen graten in de naam Zeitung zum Sonntag. Het succes van de gratis zondagskrant kon niet meer stuk. Springers aartsrivaal Bertelsmann ( ECI boekenclub, RTL) stelde Zäh zelfs voor om in het bedrijf te participeren en in andere Duitse steden hetzelfde te doen.

Bij Roularta moet men toen gedacht hebben: “Dat kunnen we ook.”

Want het bedrijf heeft een bijna-monopolie in Vlaanderen. Juist daarom allicht dat het 136-jarige Kempenland (ex-RUG) gekozen werd om een gratis zondagsblad te lanceren. De concurrentie zit ook in de Kempen en sinds de Antwerpse Post in De Streekkrant werd opgenomen, bleven er nauwelijks titels over om mee te experimenteren.

De sterke merknaam De Streekkrant riskeert De Nolf natuurlijk niet aan dit project. Als hoofdredacteur komt Kris Bouwen van Het Laatste Nieuws. De Zondag zal vanaf 7 februari regionaal nieuws, de weersverwachting en de tv-programma’s brengen. De startoplage bedraagt 75.000 exemplaren. Bij een positieve evaluatie van de test zal nadien streek per streek een dergelijk tabloidproduct worden opgestart.

Lode Goukens

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content