‘Paniek is de slechtste raadgever’

© GETTY IMAGES

Wie de impact van volatiliteit op de financiële markt wil kennen, kan er even op naslaan hoe diep het gemiddelde beursresultaat in het vierde kwartaal van 2018 dook en hoe snel dat in de eerste weken van 2019 weer herstelde. Geef paniek geen kans, maar laat rationeel geduld overheersen, adviseert Koen Pierreux, Head of Portfolio Management bij Architas.

Architas is een vermogensbeheerder met vestigingen in Azië, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Deskundigen doen er aan discretionair beheer voor beleggers. In België zijn dat klanten van zelfstandige agenten van AXA Bank en van onafhankelijke makelaars. Discretionair beheer betekent dat, na het doorlopen van de MiFID-procedure, de belegger en de vermogensbeheerder contractueel een mandaat afsluiten, waarbij specialisten van Architas het vermogen van de belegger beheren. Zonder inspraak door de klant, maar wel afgestemd op zijn situatie, wensen, voorkeuren en risicoprofiel.

Onvoorspelbare pieken en dalen

Perioden met op korte termijn stijgingen en dalingen van de prijs van beleggingen, dat is volatiliteit. ‘De redenen daarvoor zijn uiteenlopend’, geeft Koen Pierreux, Head of Portfolio Management bij Architas, aan. ‘Denk aan financiële of economische geruchten, fake news, politieke beslissingen, een veranderde wetgeving, nieuws over een sector. En volatiliteit voorspellen is nagenoeg onmogelijk: tijdig in of uit je beleggingen stappen dus evenmin. We moeten (leren) leven met volatiliteit. Beleggers maken zich natuurlijk zorgen bij sterke waardeschommelingen van hun effecten, maar die horen er nu eenmaal bij. Maar op lange termijn vlakken de extremen af.’

Koen Pierreux.
Koen Pierreux. “Wie de vijf beste dagen op de beurs mist, verliest de helft van zijn rendement.

De volatiliteit die zich eind 2018, begin 2019 manifesteerde, heeft flink wat beleggers nog sterker overtuigd van de nood om te diversifiëren. ‘Dat laatste staat bij Architas al veel langer dan vandaag hoog in het vaandel’, zegt Pierreux. ‘Zelfs bij beleggers met een dynamisch profiel, die dus meer op risico zijn gericht, zullen we altijd een (klein) deel van het vermogen, behalve in aandelen, ook in obligaties of alternatieve producten beleggen.’

‘In december 2018 bijvoorbeeld leden de aandelen in de VS gemiddeld een verlies van 10%, terwijl de obligatiesegmenten standhielden. Dankzij een spreiding over en het implementeren van de juiste mix van verschillende activaklassen maken de beheerders bij Architas de rit voor de beleggers minder hobbelig en gaan ze onnodige risico’s uit de weg.’

Wachten op de opwaartse beweging

‘Tegelijk is actief beheer essentieel’, vervolgt Koen Pierreux. ‘Zowel in de dakfondsen als in de portefeuille van de klanten. De identificatie en selectie van activaklassen is belangrijk, naar soort én naar regio. Als je verwacht dat aandelen in het algemeen het moeilijk zullen krijgen, dan ben je beter af met aandelen in Yen van Japanse bedrijven en large caps in de VS (bedrijven met een erg grote marktwaarde) dan met small caps in de groeilanden. Ook in de klantenportefeuilles kan het dan raadzaam zijn om het gewicht van aandelen te verminderen en tijdelijk meer cash aan te houden.’

Die beslissingen nemen de Architas-beheerders voor de klanten. “Anders zouden heel wat beleggers in een maand als december 2018 panikeren en effecten van de hand doen. Maar dan maak je je verlies pas echt reëel en profiteer je niet van de opwaartse beweging bij herstel. Dat is dodelijk voor het rendement op lange termijn. Kenners zeggen weleens: “Wie de vijf beste dagen op de beurs mist, verliest de helft van zijn rendement.”‘

Rationeel denken en doen

De klanten van Architas hoeven zich daarbij geen zorgen te maken, benadrukt Koen Pierreux. ‘Onze beheerders weten wat ze doen en ze maken rationele – geen emotionele – keuzes. Bij de aanvang van het mandaat bepaalden we samen met de klant de beleggingsstrategie en daar houden we ons op lange termijn aan. Het is niet de bedoeling om die om de haverklap aan te passen of bij te sturen. Wel om de activaklassen in de portefeuille anders in te delen, te herbalanceren dus indien nodig.’

Zo wil Architas op lange termijn een hoger rendement dan het marktgemiddelde verwezenlijken, binnen het risicoprofiel van de belegger. Experts volgen alle aspecten van een beleggingsportefeuille nauwlettend op en waken erover dat de geselecteerde fondsenbeheerders de verwachte strategieën uitvoeren.

'Paniek is de slechtste raadgever'

Zes strategieën

Accountmanagers van Architas doen vooraf bij de belegger een grondige analyse van zijn financiële en familiale situatie en van zijn risicoappetijt. Zo kunnen ze hem begeleiden van een financiële situatie naar een financieel doel. De accountmanagers zijn ook opgeleid in personal planning.

Afhankelijk van het risicoprofiel van de klant hanteert Architas zes verschillende strategieën, die ze telkens weer met een andere combinatie van vijf dakfondsen van samen een veertigtal beleggingsfondsen invullen. Expertenteams (met sectorspecialisten) in Londen en Parijs stellen de fondsen samen, maar een Belgisch investeringscomité stemt ze op lokale voorkeuren af. Want Britten en Fransen zijn chauvinistischer dan Belgen, die breder naar de wereld kijken. Alles bij elkaar zijn er 25 investeringsmanagers bij Architas aan de slag.

Elk trimester ontvangt de klant een uitgebreid rapport over zijn portefeuille(s). En elke maand een nieuwsbrief waarin de beheerders bij Architas in mensentaal uitleggen hoe de markt evolueert en hoe ze daarmee in het beheer van de portefeuille rekening houden.

Open architectuur

Open architectuur staat voor onafhankelijkheid in de keuze van fondsen. Het concept biedt heel wat voordelen voor de belegger. Hoe goed een vermogensbeheerder ook is, hij kan nooit een expert zijn in alle activaklassen. Met open architectuur kan je bovendien efficiënt en flexibel inspelen op de verschillende bronnen van rendement. Nog een voordeel van open architectuur is diversificatie, omdat je kunt samenwerken met verschillende beheerders met soms een totaal verschillende visie.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content