Kun je dit verminkte, van zijn hoorn beroofde dier gewoon een 'neus' noemen? Johan Muyle dichtte zijn levensechte neushoornsculptuur de titel L'Impossibilité de régner toe. Deze gerobotiseerde ka...

Kun je dit verminkte, van zijn hoorn beroofde dier gewoon een 'neus' noemen? Johan Muyle dichtte zijn levensechte neushoornsculptuur de titel L'Impossibilité de régner toe. Deze gerobotiseerde kanjer op wieltjes met ingebouwde sensoren is een van de vele hoogtepunten op de tentoonstelling No Room for Regrets, een terugblik op 35 jaar kunstproductie van deze Belg. Muyles oeuvre zit vol eigenzinnige allegorieën op de toestand van de wereld. Hij doorprikt de menselijke ijdelheid, levert politieke kritiek en neemt de hypocrisie van religies en de spektakelmaatschappij op de korrel. Dat doet hij in de vorm van (vaak gemotoriseerde) assemblages vervaardigd met Congolese ambachtslui, in monumentale schilderijen gemaakt met Indiase Bollywoodafficheschilders, of zelfs met gepersonaliseerde motorfietsen waarmee hij al performend een ritje maakt en vorm geeft aan begrippen zoals Burnout (foto).