‘Op mijn 16e brouwde ik mijn eerste bier in de veranda’

Kevin Vleminx © DEBBY TERMONIA

Tournée Minerale 2021 zit erop. Wie het volhield om 28 dagen lang geen druppel alcohol aan te raken, heeft iets te vieren. Met een biertje van een microbrouwerij, bijvoorbeeld – een niche die een geweldige opgang maakt.

2020 was geen makkelijk jaar voor de kleine zelfstandige. Toch was er een forse stijging te zien van het aantal artisanale bierbrouwers in België. Volgens cijfers van Zythos, de nationale vereniging van bierproevers, kwamen er het afgelopen jaar 60 nieuwe brouwerijen bij. 21 ambachtelijke brouwers sloten dan weer de deuren. Dat brengt de teller op 378 bierbrouwerijen in ons land – dubbel zo veel als vijf jaar geleden.

Het merendeel daarvan zijn microbrouwerijen die minder dan 500 hectoliter per jaar produceren. Zij specialiseren zich vooral in ambachtelijke, zware of speciale streekbieren. Niet onlogisch, want uit marktonderzoek blijkt dat het gewone pilsbier steeds minder in trek is. Vooral thuis willen mensen avontuurlijke bieren uitproberen. Het alcoholgehalte is daarbij minder belangrijk: de hedendaagse bierliefhebber wil vooral ontdekken en genieten.

Kevin Vleminx (34) Brouwer en medeoprichter van Beer4Nature – Mol

Twee jaar geleden begonnen Jeroen De Muynck en Kevin Vleminx bij een goed glas bier te filosoferen: wat als ze een bedrijf zouden oprichten dat zijn winst alleen zou gebruiken om goede doelen te financieren? Een louter theoretische oefening. Maar ze zette iets in gang. De twee zijn grote natuurliefhebbers, en besloten een goed doel uit te kiezen dat met milieu te maken heeft. ‘Als kind hebben we uren in de bossen gespeeld’, vertelt Vleminx. Om die bomen te behoeden voor de kap, besloten we een bedrijfje op te richten dat met zijn winst bossen zou kopen en ze publiek toegankelijk zou maken. Omdat we allebei ook van bier houden, besloten we speciale bieren te brouwen en ze te verkopen onder de naam Beer4Nature. In april 2020 bottelden we onze eerste flesjes. Bijna een jaar later hebben we meer dan 10.000 liter bier verkocht. Met de winst konden we al twee bossen kopen.’

Patrick Haselaars
Patrick Haselaars© DEBBY TERMONIA

Patrick Haselaars (54) Brouwer en eigenaar brouwerij Remise 56 – Koersel

‘Mijn eerste bier heb ik thuis in de veranda gebrouwen. Ik maakte het voor mijn zestiende verjaardag. Het resultaat van dat experiment schonk ik een paar weken later op mijn verjaardagsfuif. Laten we zeggen dat het feestje beter was dan mijn brouwsel.’ Patrick Haselaars is al zijn hele leven gefascineerd door bier. ‘Na mijn humaniora schreef ik me in voor de opleiding “gegradueerde in de gistingsbedrijven”, een studierichting over voedingstechnologie in mouterijen en brouwerijen. Na mijn stage kon ik meteen als productontwikkelaar aan de slag bij de grootste brouwerij van het land.’ Intussen staat Haselaars op eigen benen. Sinds 2016 brouwt hij zijn eigen bieren in Remise 56. ‘Dit gebouw was vroeger een stelplaats voor de stoomtram. Vandaag brouwen we hier dubbels, tripels en zelfs pils.’

Mieke De Backer en Jan Dewachter
Mieke De Backer en Jan Dewachter© DEBBY TERMONIA

Mieke De Backer (54) en Jan Dewachter (56) Café Het Nieuwhuys/microbrouwerij Het Brouwhuys – Hoegaarden

‘In 2002 kochten we Het Nieuwhuys’, vertelt Mieke De Backer. ‘Voor onze komst was het een biermuseum. In het midden van wat onze woonkamer zou worden, stond een mooie oude toog. Na wat aarzelen besloten we om er een café te openen. Toen we een jaar bezig waren, zijn we ons eigen bier gaan brouwen.’ Jan Dewachter was al hobbybrouwer geweest, en De Backer groeide op tussen de hopvelden van Poperinge. ‘We brouwden kleine hoeveelheden en deelden de flesjes uit aan goede klanten. Ons brouwsel had succes.’ In 2012 won een van hun bieren de gouden medaille van de Brussels Beer Challenge. ‘Die overwinning was een eer, maar de vraag naar ons bier werd zo groot dat we niet meer konden volgen. We hebben toen wat teruggeschroefd. Het moet wel plezierig blijven.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content