Het was de stad Gent die vroeg of fotograaf Jelle Vermeersch wilde meewerken aan een tentoonstelling over de koers, samen met Historische Huizen Gent, het museum Koers in Roeselare en Flanders Classics. Vermeersch fotografeerde jarenlang voor het wielerblad Bahamontes, dat hij mee heeft opgericht.
...

Het was de stad Gent die vroeg of fotograaf Jelle Vermeersch wilde meewerken aan een tentoonstelling over de koers, samen met Historische Huizen Gent, het museum Koers in Roeselare en Flanders Classics. Vermeersch fotografeerde jarenlang voor het wielerblad Bahamontes, dat hij mee heeft opgericht. 'De seingevers zijn een onderdeel van de tentoonstelling', vertelt de fotograaf. 'Ze hebben me altijd gefascineerd. Omdat ze tijdens de koers de hele dag buiten staan, in ruil voor 25 euro, twee sandwiches en een flesje water of cola. Ze staan in weer en wind te wachten tot het peloton passeert, daarna pakken ze hun stoeltje op en gaan ze weer naar huis.' Met de koers is hij van kinds af aan bekend. 'Er woonden twee renners in mijn straat, ik zag ze altijd trainen en dat maakte indruk. Thuis keken we ook wel naar de koers op tv, maar mijn vader was meer voor de paardensport. Terwijl ik altijd van de koers heb gehouden, vooral vanwege het volkse element. De seingevers zijn daar het ultieme voorbeeld van. Ik hou ook van het beeld: zoals ze daar moederziel alleen staan, onder die zware luchten van Vlaanderen.' Vermeersch ging eind deze zomer een vijftal dagen op pad om de seingevers te fotograferen, tijdens kleine kermiskoersen en de BinckBank Tour in België en Nederland. 'Veel zeiden we meestal niet tegen elkaar tijdens de fotomomenten. Ze vertelden wie hun favoriete renner is, dat ze nu met pensioen zijn en dat ze zich nog nuttig willen maken. Vaak staan ze ook bij loopwedstrijden langs de weg. Het is een vorm van sociaal contact voor hen.'