Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Bedrijfsanalist Vic Heylen ziet mogelijkheden voor een doorstart van Opel Antwerpen na de sluiting.

Bedrijfsanalist Vic Heylen volgt het dossier van Opel Antwerpen al heel lang en heeft een uitgesproken mening over hoe het verder moet. ‘Ik heb de voorbije maanden heel wat scenario’s de revue zien passeren, maar geen enkel voorstel garandeerde het behoud van Antwerpen. Vage beloftes in overvloed, maar geen garanties zwart op wit. Dat klinkt hard, maar liever dat dan de mensen blaasjes wijsmaken. De waarheid is dat Opel te veel mensen in dienst heeft en dringend productiecapaciteit moet afbouwen. Dat kan niet door alle fabrieken open te houden. Antwerpen beschikt over uitstekende troeven, maar spijtig genoeg heeft niemand daar nu oog voor.’

‘Duitsland bereidt zich voor op de verkiezing van een nieuwe kanselier, en later op het jaar volgen nog enkele deelstaatverkiezingen. Verwacht van die kant geen geste ten voordele van Antwerpen. De Duitse politiek, die nu een stevige vinger in de pap heeft bij Opel, sluit liever een fabriek in België dan in Duitsland. De vakbonden zien dat anders, maar ik vrees dat zij aan het kortste eind zullen trekken.’

De vraag rijst of een doorstart van de fabriek mogelijk is, onder een andere merknaam. Heylen zegt niet nee. ‘Ik heb begrepen dat de directie van Magna diep onder de indruk was van de industriële uitrusting, de productiviteit en de flexibiliteit van Antwerpen. Wij weten dat Opel over goed opgeleide en gedreven medewerkers beschikt. De Vlaamse regering is bovendien bereid om 500 miljoen euro op tafel te leggen voor het behoud van de werkgelegenheid. Welnu, 300 miljoen volstaat om de installaties om te bouwen voor een nieuw model van een ander merk.’

Het voorstel om Antwerpen om te bouwen tot een fabriek voor milieuvriendelijke auto’s op stroom of waterstof vindt geen genade in de ogen van Heylen. ‘Stop met dromen. De markt is niet rijp voor dat soort auto’s. Toyota heeft vorig jaar amper 2000 hybrides verkocht in Duitsland, dat zegt genoeg. Om Antwerpen rendabel te kunnen maken, moet je 200.000 à 250.000 auto’s kunnen bouwen. Dat lukt niet met een maanauto, dat lukt wel met een leuke, betaalbare gezinswagen die weinig verbruikt.’

Maar dan zal het wel snel moeten gaan. ‘Je moet snel een vertegenwoordiger met kennis van zaken op pad sturen die potentiële investeerders kan overtuigen om met Antwerpen in zee te gaan, op basis van pay-on-production’, aldus Heylen. De klant bestelt en betaalt bij levering. ‘Magna past dat systeem al jaren toe. In India en China bestaat belangstelling door dit soort projecten. Maar wil een initiatief kans hebben op slagen, mag niet worden getreuzeld. Na de vakantie is het misschien te laat.’

Urbain Vandormael

‘We zitten nog altijd in een periode van inkrimping van de economische activiteit, maar de vrije val is voorbij.’

Jean-Claude Trichet, voorzitter van de Europese Centrale Bank, over de wereldeconomie op RTL.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content