Nine million bicycles in Beijing

© VCG via Getty Images

In theorie zijn deelfietsen een zegen voor het milieu. Minder uitlaatgassen, meer pedaalslag: zeker in de van smog vergeven Chinese grootsteden kunnen bewoners er maar wel bij varen. Alleen blijkt het concept bij de plaatselijke bevolking nog voor verwarring te zorgen. Met dank aan de gps hoeft de nieuwste generatie van deelfietsen immers niet meer op een vaste plek te worden teruggebracht. Tegelijk is de concurrentie tussen Chinese deelfietsbedrijven ongezien hard, met tientallen firma’s die de steden overspoelen met nieuw fietstuig. Dat zorgt voor heuse samenklonteringen van deelfietsen, waarbij duizenden achteloos achtergelaten fietsen trottoirs, wegen en pleinen blokkeren. Er zit voor de stadsdiensten vaak niets anders op dan de verlaten fietsen een laatste rustplek te geven op onbebouwde terreinen. Of hoe de Chinese deelfietsindustrie er toch in slaagt om de ecologische voetafdruk te vergroten.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content