De thuispagina’s van de Tour de France.

De Ronde van Frankrijk heeft sinds 1995 een eigen Internet-site, de oude media mochten daarom niet achterblijven. Verschillende kranten en tijdschriften deden een poging om een leuke interactieve nieuwsdienst rond de Tour te bouwen. De Société du Tour zelf haalde alle toeters en bellen boven en werkt met talrijke vensters die mekaar met de nieuwe programmeertaal voor het Internet, Java, aansturen. Leuk, maar niet echt noodzakelijk en dikwijls loopt er iets mis. Le Tour met Het Volk is sober, technisch uitmuntend en bevat degelijk journalistiek werk. De thuispagina van het wielertijdschrift Winning is een sprekend voorbeeld van een op het eerste gezicht aantrekkelijke web-site die conceptueel en inhoudelijk door de mand zakt. Ook WorldMedia, het monsterverbond van een aantal Europese kranten waaronder Le Soir, voldoet niet helemaal aan alle eisen die zogenaamde kwaliteitskranten aan hun papieren editie stellen. Het is een typisch ik-ook-product. Op het dagboek van Lance Armstrong na is er weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de Société’s site. Bovendien is dit dagboek een gemakkelijkheidsoplossing want het levert geen enkel voordeel op dit schrijfsel op het Internet in de plaats van op papier te publiceren. Bij Starwave een project van Microsoft-oprichter Paul Allen kent men hetzelfde probleem. Zowel de thuispagina van Worldmedia en Starwave zijn perfect inwisselbaar voor een derde interactieve Tour, namelijk die van het Amerikaanse wielerblad Velo News. Als journalistiek product kan deze site zich echter meten met de dienst van Het Volk. Rodale Press, de uitgever van Bicycling Magazine, maakt winst met zijn dagelijkse nieuwsdienst op America Online ( AOL). De uitgever ontvangt immers premies voor het online houden van AOL’s klanten. Veel niet-AOL-klanten betreurden dat zij niet konden genieten van de online-dienst en daarom zette Rodale een betalende mailing-lijst op. Iedereen met een

e-mail-adres kan voor net geen 13 dollar de dagelijks verslagen in zijn elektronische postbus verwachten.

www. hetvolk. be/tour/

www. letour. fr

www. winningmag. com

web2. starwave. com

www. worldmedia. fr/tour/

www. velonews. com

BicMagMailaol. com

Lode Goukens

Lode. Goukens@knack.eunet.behttp://www.eunet.be/rent-a-page/goukens/vraagbk2.htmlRoularta Media Group :http://www.roularta.beKnack:http://www.knack.be

De Tour op Internet : het ik-ook-effect.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content