Wachten op de blockbusters.

Van de meeste “niet te missen” zomerfilms zal na de genadeloze hype niet veel overblijven, maar op een aantal titels zitten we toch met ongeduld te wachten.

THE AVENGERS.Van Jeremiah Chechik. Met Ralph Fiennes, Uma Thurman en Sean Connery. De bioscoopversie van de Engelse cultserie die als geen ander sixties- cool ging symboliseren. Fiennes (met bolhoed op) en Thurman (in strak aanspannend leren outfit) stappen in de schoenen van Patrick Macnee en Diana Rigg als de super-stijlvolle geheim agenten John Steed en Emma Peel. Bonus: Sean Connery als de Schotse megaschurk die controle over het wereld-weer wil. (26 augustus in de Belgische bioscoop)

SAVING PRIVATE RYAN.Van Steven Spielberg. Met Tom Hanks, Edward Burns en Matt Damon. Hanks speelt een legerkapitein die een missie leidt om achter de vijandelijke linies een vermiste para op te sporen en in veiligheid te brengen wiens drie broers dezelfde dag zijn gesneuveld. Gebaseerd op ware feiten. Dit oorlogsdrama op mensenmaat gaat wel van start met een grootschalige reconstructie van D-Day in het zand van Omaha Beach. Deze Spielberg-productie luidt ook de Hollywood revival in van drama’s over de Tweede Wereldoorlog. (30 september)

THE X-FILES. Van Rob Bowman. Met David Duchovny en Gillian Anderson. Hoewel de paranormale plot van de bioscoopversie van de fenomenale tv-reeks top secret was, lekte toch uit dat alles draait om een alien-samenzwering tot in de hoogste regeringskringen. Een beetje “Mr.Mulder Goes to Washington”, grapte Duchovny. Chris Carter, de schepper van de tv-serie, schreef het scenario op twee niveaus: X-Files-leken moeten het verhaal kunnen volgen, terwijl fans allerlei dubbele bodems krijgen die oplossingen of verklaringen bieden voor tal van onopgehelderde mysteries en losse draden in afleveringen op de buis. (14 oktober)

OUT OF SIGHT.Van Steven Soderbergh, met George Clooney en Jennifer Lopez. Een intrigerende combinatie van talenten: een door Danny De Vito geproduceerde verfilming van de bestseller van Elmore Leonard, waarmee “independent” cinema-idool Steven Soderbergh (“Sex, lies and videotape”) zijn debuut maakt voor een grote studio (Universal). “E.R.”-icoon Clooney is Jack Foley, een ontsnapte bankrover die wordt achternagezeten door de warmbloedige Federal Marshal Karen Sisco (Lopez). Met een spraakmakende liefdesscène in de koffer van de vluchtwagen. (11 november)

SNAKE EYES.Van Brian De Palma. Met NicolasCage en Gary Sinise. Cage is een politiedetective uit Atlantic City, die tijdens een bokswedstrijd getuige is van de moord op de secretaris van Defensie. De Palma draaide nagenoeg de hele film op locatie in een gigantisch stadion in Montreal, volgepropt met duizenden figuranten, en haalde met zijn bewegende camera allerlei krachttoeren uit. Cage en collega Sinise moeten de arena afsluiten en tussen 14.000 verdachten naar de dader speuren. Hun onderzoek is op een “Rashomon”-achtige manier opgebouwd: dezelfde actie gezien vanuit drie verschillende standpunten. (9 december)

P.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content