NIEUWE ELEKTRISCHE FIETS IS SNEL EN HIP

Met snelheden van vijftig kilometer per uur schudden elektrische fietsen razendsnel hun oubollige imago van zich af. De fiets staat voor een revolutie. En dat kan grote gevolgen hebben voor onze mobiliteit.

Een tiental seconden heb ik nodig om van 0 naar 45 kilometer per uur te trappen. De andere fietsers lijken stil te staan. Bij elke trap geeft mijn high speed elektrische fiets kracht bij, afhankelijk van de gekozen stand. Bovendien is deze Stromer, een merk van de Zwitserse koersfietsenmaker BMC, een stijlvol juweel, dat in niets doet denken aan de logge elektrische fietsen van weleer. Ook niet qua prijs, trouwens. 4400 euro voor de full option versie, zoveel kost die in de nieuwe Antwerpse fietshandel Velodome. ‘En de afgelopen twee maanden hebben we er al bijna twintig van verkocht’, zegt zaakvoerder Philippe Van Eekhout. ‘Ze zijn mijn best draaiende product.’

Niet dat dit type van elektrische fietsen plots de norm is geworden. Maar het staat wel symbool voor het almaar stijgende belang van elektriciteit voor tweewielers, en voor de kansen die ze biedt voor ons mobiliteitsprobleem.

‘Elektrische fietsen waren iets voor ouderen’, aldus Van Eekhout. ‘Maar deze modellen bereiken een markt die veel breder en jonger is. Elektrische fietsen zijn hun saaie imago van zich aan het afschudden.’ Cijfers zijn in België amper te vinden, maar volgens velen in de sector is tussen 10 en 20 procent van de verkochte nieuwe fietsen elektrisch. ‘Bij ons is dat zeker het geval, tot een vierde zelfs’, zegt Johan De Mulder van fietsenketen iBike. ‘En dat gaat om aantallen, qua omzet is hun belang nog groter. Iedereen kijkt altijd weer naar auto’s als het over elektrische mobiliteit gaat. Maar de elektrische fiets is marktklaar, er is geen netwerk van elektrische laadpunten nodig en er zijn geen autonomieproblemen met de batterij.’ In Nederland, dat een jaar of drie voorstaat, heeft vandaag vijf procent een elektrische fiets, vooral vijftigplussers. Het Fietsberaad, een kenniscentrum van de overheid, voorspelt een verdubbeling in vijf jaar tijd. Pas als er nieuwe doelgroepen worden aangeboord, zal er sprake zijn van een echte groeispurt.

Dat lijkt een kwestie van tijd. De highspeed- fietsen zijn een product voor een ander soort kopers, maar er komen ook elektrische bakfietsen aan, en zelfs vrachtfietsen voor leveringen in de stad. ‘Bedrijven zijn een belangrijke nieuwe doelgroep’, bevestigt De Mulder. Alleen al de fiscale voordelen van een fietsvloot voor werknemers zijn erg interessant. Bovendien is de fiets heel vaak de efficiëntste manier om mensen op het werk te krijgen.’ Een bedrijf als Reynaers Aluminium geeft fietsen aan werknemers die er de helft van het jaar mee naar het werk komen. Woon je op meer dan vijftien kilometer, dan krijg je een elektrische fiets. Op die manier bereiken ze een vijfde van hun werknemers.

Hoofdbrekens

Wie bedrijven zegt, zegt woon-werkverkeer. Is het vergezocht om te denken dat elektrische fietsen het pendelprobleem kunnen oplossen? Volgens De Mulder in elk geval niet. ‘Verkeersdeskundigen gaan uit van een fietsbare pendelafstand van vijf kilometer, de afstand die een vijfde van de werkende mensen afleggen naar hun job. Bij elektrische fietsen vergroot dat bereik echter tot vijftien kilometer, en dan vergroot je doelpubliek al tot 60 procent van de werkende mensen. Bovendien wijst onderzoek uit dat elektrische fietsen wel degelijk gekocht worden als vervanging voor een auto.’

Geen revolutie zonder hoofdbrekens. Elektrische fietsen leiden tot ongelijke snelheden op fietspaden, met meer ongevallen tot gevolg. Dat vind ik, op mijn hogesnelheidsfiets die trage trappers ontwijkend, niet heel vreemd. Blijkt dat ik een helm zou moeten dragen en verzekerd zijn. In De Mulders winkel moet een koper zelfs een verklaring ondertekenen die zegt dat dit geen fiets is. Maar een bromfiets met pedalen.

DOOR JELLE HENNEMAN

‘5 kilometer is een fietsbare pendelafstand. Met zo’n elektrische fiets wordt dat 15 kilometer.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content