De Avantime van Renault is het prototype van een toekomstige generatie personenwagens gebaseerd op het crossoverûconcept: een combinatie van combi en coupé.

Maar vooraleer de eerste schets wordt gemaakt, zijn marktonderzoekers en sociologen aan het werk geweest. Zij proberen inzicht te krijgen in de evolutie van smaken, voorkeuren en gewoonten van mensen over de hele wereld en die te vertalen in termen van productontwikkeling.

De interpretatie van hun bevindingen door de ontwerpers en designers verschilt van merk tot merk, maar de grote lijnen zijn dezelfde. Enkele merken lopen duidelijk voorop, zoals Renault. Sinds de jaren negentig blijkt haast elk nieuw model van de Fransen een voorbeeld voor de concurrenten. Onder meer de Twingo, de Clio en de Scénic kregen binnen de kortste keren navolging, al bleef het oorspronkelijk ontwerp ongeëvenaard in zijn originaliteit. Zij droegen alledrie de handtekening van Patrick le Quément. Sinds 1999 dirigeert de paus onder de chief designers zijn team vanuit het gloednieuwe Technocentre, een 50 miljard (1,2 miljard euro) duur paleis uit glas en staal in de buurt van Parijs. Hier werden de allernieuwste Renaultmodellen Vel Satis en Avantime ontworpen. Zij moeten Renault opnieuw marktaandeel bezorgen in het ‘premium-segment’ dat nu in handen is van Audi, BMW en Mercedes.

ADIEU TRISTESSE

Met name de Avantime is een voorafbeelding van een toekomstige generatie personenwagens gebaseerd op het crossover-concept dat staat voor een combinatie van combi en coupé. De conceptcar mm.e waarmee Nissan op het voorbije Autosalon van Frankfurt applaus oogstte, vertrekt van hetzelfde concept en is een frisse verschijning met opvallend veel binnenruimte.

Walter de Silva werkt aan de uitbouw van een eigen merkidentiteit voor Seat, dat zich in de schoot van de VW-groep onvoldoende kon profileren en daardoor marktaandeel heeft verloren. Zonder herkenbaar gezicht ben je niemand. Met gedurfde ontwerpen wil De Silva zijn merk opnieuw positioneren en het een sportief imago aanmeten. De Italiaan was eerder aan het werk bij Alfa Romeo, de 156 geldt als een schoolvoorbeeld van de ’tijdloze elegantie’ waar zijn landgenoot Pininfarina een patent op heeft. Samen met Bertone en Giugiaro heeft hij jarenlang het autodesign bepaald, van Alfa tot Volvo. Zij beslisten wat trendy was en wat niet.

De Duitse constructeurs zijn nooit smaakmakers geweest op het gebied van innovatieve design. Zij zijn veeleer trendsetters op het vlak van technologische vernieuwing. De nieuwe BMW 7-serie is daar een sprekend voorbeeld van. Letterlijk zelfs. Op de plaats van de versnellingspook staat nu een draaiknop die het commando voor ontelbare handelingen van de bestuurder overneemt. In die zin staat iDrive voor ‘automatisch rijden’ en lijkt het systeem het ei van Columbus te zijn voor de gestresste manager die voortaan nog enkel oog voor de weg moet hebben. Maar iDrive is niet gebruiksvriendelijk. Het vergt enkele uren om een beetje vertrouwd te raken met de talloze functies en commando’s. Zonder uitvoerige instructie slaag je er zelfs niet in te vertrekken. In dit specifieke geval leidt technologische vooruitgang tot een achteruitgang terwijl iDrive juist de bedoeling heeft het bedieningscomfort te verhogen, weliswaar in combinatie met spraaktechnologie. Maar daarmee loopt er wel vaker iets mis, zoals u weet.

Urbain Vandormael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content