Festival van Vlaanderen, Brabant.
...

Festival van Vlaanderen, Brabant.Van alle Festival van Vlaanderen-afdelingen is de jongste in Vlaams-Brabant ook de meest ambitieuze. Ze houden er een tweejaarlijkse cyclus op na. Het ene jaar is er aandacht voor Vlaanderens roemrijk verleden, voor zijn polyfonie. In het andere, en dat is dit jaar, willen ze de twintigste eeuw verkennen. Niet spectaculair. De toehoorder krijgt geen aaneengesloten stroom van creaties over zijn hoofd, wel druppelsgewijs en voorzichtig de topwerken van deze eeuw. In de twintigste eeuw zijn er evenveel meesterwerken geschreven als in de klassieke of romantische periode. Alleen, de luisteraar schijnt het niet te weten. Of hij moet op een moment van onoplettendheid worden verleid. Zoals enkele weken geleden bij de opening van deSingel. Het talrijke theaterpubliek dat voor regisseur Christoph Marthaler was gekomen, bleek na afloop nog het meest onder de indruk van de sobere bijna kale uitvoering en de emotionele ondertoon van het ?Quattuor pour la fin des temps? van Olivier Messiaen. Voor een uitvoering tijdens een alledaags concert zouden ze waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn. Dit al klassieke werk staat in Leuven (3/10) op het programma. De meeste aandacht gaat evenwel naar het project ?Futuristengefahr? (12/10). Twee concerten in twee ruimtes die iets met de machine te maken hebben. Het experimenteel Logos ensemble uit Gent creëert nieuwe muziek in het ?labo voor historische industriële machines? van de K.U. Leuven, waar een nog functionerende stoommachine broederlijk naast een straalmotor wordt geconserveerd. 's Avonds, in de Centrale werkplaats van de NMBS in Kessel-Lo, speelt het BRTN-Filharmonisch Orkest een concert met muziek waarvoor de componist zich liet inspireren door de kracht en de elegantie van de moderne stoomtrein, (?Pacific 231? van Arthur Honegger), of door het brute geweld en geraas van fabrieken (?Pas d'acier? van Sergej Prokofief en de dikwijls geroemde maar weinig gehoorde IJzergieterij? van Alexander Mossolo). Pièce de résistance van de avond is het stuk waar de twintigste eeuw muzikaal echt mee van start ging : ?Le Sacre du Printemps? van Stravinski. Niet voor het ijzer of de stoom in de compositie, maar terwille van de genadeloos rechtlijnige, bijna mechanische dreun van dit werk. Lukas Huybrechts Festival van Vlaanderen Leuven, tel : 016/20.05.40. Centrale Werkplaats NMBS, Kessel-Lo : een uitgelezen plek voor een topwerk.