Gust De Meyer is hoogleraar communicatiewetenschappen aan de KU Leuven.

‘Het grootste probleem van VTM is de sterkte van TV1 in de vooravond. Blokken, Het Journaal, Man Bijt Hond en Thuis, dat is een blok waar je bijna niet tegenop kunt. En enigszins verrassend blijkt nu dat kijkers veel minder makkelijk zappen tussen verschillende zenders dan vroeger werd aangenomen, waardoor dat blok ook de programma’s erna mee omhoog trekt. Ik zou dus eerst eens bekijken hoe je de VTM-vooravond meer coherent zou kunnen maken, zodat de kijkers blijven plakken. De gok om Rad van Fortuin tegenover Blokken te plaatsen, is mislukt, dus daar moet je in de eerste plaats iets aan doen. Daarnaast zou ik in Het Nieuws van VTM naar het einde toe een rubriek inlassen die iets luchtiger van toon is, een soort mini- Man Bijt Hond.

‘Kijkers schakelen dan wel niet zo vlug over, ze zijn wel bereid om te zappen voor kwalitatieve, goedgemaakte programma’s. Het meest recente voorbeeld is Matroesjka’s en daar zie je ook dat de programma’s eromheen, Het Nieuws en Babyboom, hoger scoren. De markt voor fictieproducten van eigen bodem is de laatste jaren weer een stuk groter geworden: mensen zien weer liever series dan de zoveelste variatie op reality-tv. Op dat vlak moet VTM dus verder in de richting die Jan Verheyen is ingeslagen, met sterke Vlaamse fictie. Al is zoiets natuurlijk vooral een kwestie van financiën en VTM moet het met een stuk minder doen dan de VRT, die volgens mij niet mag klagen over zijn dotatie.

‘Ik vind trouwens niet dat VTM echt in een diep dal zit. Volgens mij gaat het tussen beide zenders momenteel tamelijk gelijk op. Als je wekelijks de twintig best bekeken programma’s bekijkt, dan staan daar inderdaad vooral TV1-producties in maar als je dag per dag overloopt, dan scoort VTM redelijk. Maandag is een VTM-dag dankzij De Kotmadam en Spoed, dinsdag- en donderdagavond zorgt Wittekerke voor hoge cijfers, woensdag is er nu Matroesjka’s. Alleen het weekend is zwak, en dan vooral de zaterdagavond. Misschien moet VTM daar eens proberen om met een groot showprogramma het tij te keren. Maar de tijd dat één zender iedere dag kon domineren, behoort tot het verleden.’

S.W.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content