'De wereld is rond, de wereld is een borst', zei de Frans-Amerikaanse Niki de Saint Phalle (1930-2002), verwijzend naar haar wereldberoemde Nana's uit de sixties. Die kleurige sculpturen van ro...

'De wereld is rond, de wereld is een borst', zei de Frans-Amerikaanse Niki de Saint Phalle (1930-2002), verwijzend naar haar wereldberoemde Nana's uit de sixties. Die kleurige sculpturen van rondborstige, dansende meiden waren een ode aan de vrouwelijkheid, godinnen van trots en onafhankelijkheid. Het publiek kon een 27 meter lang liggend exemplaar binnenwandelen via de vagina. Eerder was ze al the talk of the town in Europa en de States met haar Tirs, happenings waarbij ze met een jachtgeweer op een canvas vuurde. Een uiting van woede waarmee ze in gedachten het patriarchaat, de religie en de politiek aan flarden schoot, en zichzelf naar de annalen van de kunsthistorie katapulteerde. De retrospectieve Içi tout est possible in Bergen presenteert leven en werk van deze bijzondere dame, die een oeuvre naliet dat bol staat van autobiografische elementen en onbevangen fantasie.