In het Britse parlement deed dit voorjaar een commissie onderzoek naar de streamingeconomie en de impact van apps als Spotify en Apple Music op de muziekindustrie. De conclusies worden binnenkort verwacht, maar die impact wordt verondersteld heel negatief te zijn - anders stelt niemand een commissie in.
...

In het Britse parlement deed dit voorjaar een commissie onderzoek naar de streamingeconomie en de impact van apps als Spotify en Apple Music op de muziekindustrie. De conclusies worden binnenkort verwacht, maar die impact wordt verondersteld heel negatief te zijn - anders stelt niemand een commissie in. Het opzet deed wat denken aan de verhoren in het Amerikaanse Congres, waar de voorbije jaren techbazen als Mark Zuckerberg, Jack Dorsey en Jeff Bezos zich vaker dan hun lief was moesten vertonen. Ze werden ondervraagd door parlementsleden die niet zelden gehinderd werden door een gebrek aan kennis, maar wel heel goed wisten dat ze die nieuwe robber barons voor de televisiecamera's hard moesten aanpakken. Het bedrag dat muzikanten per stream krijgen is dan ook klein: zo'n 0,33 cent per beluisterd nummertje is een vaak terugkomende schatting. Per miljoen streams gaat er in principe 3300 euro naar een artiest. In 2020 waren er maar 13.400 artiesten wereldwijd die 50.000 dollar of meer aan royalty's kregen. Maar het is lastig om in Spotify een echte vijand te zien. In totaal geeft het Zweedse bedrijf twee derde van zijn inkomsten weg aan zulke royalty's. Een groot deel daarvan gaat vervolgens naar middle men zoals platenmaatschappijen, en dat gaat vaak om meer dan het bedrag dat Spotify bijhoudt. Van de schamele 3300 euro die een muzikant met een miljoen streams waard is, krijgt hij dus vaak nog veel minder uitbetaald. Soms is dat zelfs amper 13 procent van de totale opbrengst. Er wordt gewoon te weinig geld verdiend met het verkopen van muziek. Iedereen die zich opwindt over Spotify lijkt de existentiële crisis te zijn vergeten waar dat bedrijf uit voortgekomen is. De vrije val waarin de muziekindustrie zich jarenlang bevond was nog indrukwekkender dan de neergang van de krantensector. Spotify en andere streamingdiensten verrichtten een wonder, met medewerking van alle muzikanten die er hun catalogus op aanboden, en sindsdien stijgen de opbrengsten weer. Streaming is vandaag goed voor 50 procent van de totale opbrengsten, en zelfs veel pubers zijn gestopt met het illegaal en gratis downloaden van hun muziek. We willen allemaal gerust betalen voor een abonnementje op Spotify, vooral ook omdat het spotgoedkoop is: zo'n tien euro per maand en met een groepsaccount zelfs nog minder. Dat is gewoon te weinig. Die prijzen moeten omhoog, maar de belangrijkste vraag blijft dezelfde als in de tijd van Napster: zijn mensen wel bereid een eerlijke prijs te betalen voor de muziek waar ze naar luisteren?