Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Geen paniek, er ligt gewoon een bom onder uw theaterstoeltje.

‘Nine. Eight. Seven. Six… we have main engines started… Five. Four. Three. Two. One. And lift-off! Lift-off of the 25th Space Shuttle mission.’ Op 28 januari 1986 werd de Challenger gelanceerd. 73 seconden later spatte hij uiteen.

Het tijdschrift Stempel ziet een parallel tussen de ontploffing van de Challenger en de mogelijke ontploffing van ons land. Dit eigenzinnige blad verschijnt wanneer de redacteuren daar zin in hebben en legt zich inhoudelijk geen stramien op. Het eerste nummer (oktober 2007) werkte volgens het credo ‘Alles is al gedaan, maar niet door ons’. Het tweede nummer (juni 2009) verdiepte zich in subversiviteit. In het derde nummer buigt de redactie zich nu over België. Samen met onder anderen kunstcurator Jan Hoet (‘Alle vrouwen in België lijken op een van de vrouwen in het Lam Gods’) en kunstenaar Jan Bucquoy (‘België is een loser. Maar losers zijn veel interessanter dan winners’). Voor beide heren was 1986 het jaar van hun doorbraak. Net als voor Sandra Kim. België zag haar het Eurovisiesongfestival winnen terwijl er boven ons land een Russische kernwolk dreef. Hoe knus.

Op vrijdag 7 mei 2010 werd het publiek in de Gentse Vooruit tijdens de talkshow Pot Belge niet toevallig naar 1986 gekatapulteerd. De talkshow was de frivole lancering van Stempel#3. De twee Jannen gingen er met elkaar en het publiek in de clinch. Dat publiek kon en passant een ‘Snel-Belgspel’ spelen (hoofdprijs: een Belgische pint). En het kon zich vergapen aan presentatoren Filip Standaert en Manah Depauw, die in heuse (tweetalige) Eurosongstijl de show – en zodoende België – aan elkaar trachtten te praten.

Zulke evenementen tonen hoe kunst een funky glijmiddel kan zijn om de politieke realiteit te portretteren, maar evengoed om erover te reflecteren.

Pot Belge begon explosief met de beelden van de uiteenspattende Challenger. De Gentse Vieze Gasten zorgen deze week voor een explosie met het tweejaarlijkse festival De Theaterbom. Hun overtuiging is dat theater niet het doel maar vooral een middel is. Om elkaar te leren begrijpen, bijvoorbeeld. Zo reist er een horde kunstenaars langs tal van huiskamers in de Brugse Poortwijk. Zij verwelkomen er rondtrekkende toeschouwers. Alleen de allochtone buren willen nog niet mee. Voor hen gaat het ontvangen van vreemde mensen in hun huiskamer te ver.

Wilt u nog cultureel verantwoord terrorisme ondergaan? Trek naar Brussel. KFDA bezet tot 28 mei de hoofdstad met geëngageerde voorstellingen en met debatten over die voorstellingen en hun vat op de realiteit.

Zou kunst dan toch de wereld kunnen redden?

INFO: www.stempelmagazine.be, www.debom.be, WWW.KFDA.BE

Els Van Steenberghe

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content