Millefeuille

'Couple féminin, ca. 1896' en 'Femme nue allongée et de profil, ca. 1900'. © museé Rodin, Ph. J. de Calan

‘Mijn tekeningen zijn de sleutel tot mijn werk’, zei Auguste Rodin (1840-1917), bij het brede publiek bekend als de beeldhouwer van iconische sculpturen als De denker en De kus. Als begenadigd tekenaar liet hij een autonoom papieren oeuvre na van maar liefst 10.000 vellen. Het leeuwendeel daarvan is in het bezit van het Musée Rodin, dat er 250 werken uit koos voor de tentoonstelling Dessiner, Découper. Ze illustreert hoe creatief Rodin zijn schetsen naar levend model te lijf ging. Hij calqueerde ze, kleurde ze bij met aquarel of gouache, knipte ze uit en compileerde de papieren figuren met lijm op fijn velijn tot moderne composities. Het is collage/assemblagekunst avant la lettre, ergens tussen het dimensionale van tekening en sculptuur in. De curator omschrijft ze met drie woorden: gedurfd, modern, inventief.

Dessiner, Découper, van 08/11 tot 22/02 in Musée Rodin, Parijs

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content