VNU en Rabobank gaan samen digitaal.

VNU (Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven) en de Nederlandse boerenbank Rabobank kwamen in principe overeen om samen Internet-diensten aan te bieden. Behalve het offreren van toegang, zal het ontwikkelen van een serviceconcept voor lokale en regionale diensten voor particulieren en ondernemers centraal staan. In praktijk betekent dit dat VNU zal participeren in TrefPunt Nederland, een onderdeel van Rabofacet. Deze laatste is een aanbieder van Internet-toegang en dienstverlening. Lokale bankfilialen bieden plaatselijke ondernemers de mogelijkheid om een eigen plekje op het Internet uit te bouwen. Na een naar verluidt succesvolle proef met vijftig TrefPunten, startten VNU en Rabobank ruim honderd nieuwe elektronische gemeenschappen op.

VNU, de belangrijkste uitgever van publiekstijdschriften (onder meer Flair, Libelle, Humo en het overgrote deel van de tv-bladen) en hoofdaandeelhouder in VTM, was al via tal van dochterondernemingen actief op het Internet. De sites van de educatieve uitgeverij Malmberg, de regionale dagbladen (Noord-Brabant, Nederlands Limburg en Gelderland) en de vakbladen ( Computable, Data News, de Nederlandse Intermediair…) trokken echter niet genoeg bezoekers. Volgens Guus Mannaerts, de voormalige Internet-verantwoordelijke bij VNU, had de uitgeversgroep een centrale website moeten bouwen met alle Nederlandstalige uitgevers. In de krantenkiosk verkopen ze namelijk ook tal van bladen door de aanwezigheid van concurrentie. Het aanbod lokt immers potentiële klanten. VNU, en bijna alle andere uitgevers besparen zich de moeite om te leren hoe een Internet-klant over de drempel te trekken is.

Dezelfde uitgevers kunnen daarentegen perfect vertellen wat de verschillen in verkoop zijn indien een blad op een ander rek in de kiosk staat. ?Ze hebben nog geen coverbeleid,? zegt Mannaerts die nu uitgever is van het Nederlandse opinieweekblad HP/De Tijd. VNU zal het Internet-aanbod opmerkelijk gaan uitbreiden. De alliantie met Nederlands derde bank (Rabobank) moet naast het aanbieden van informatie resulteren in een totaalpakket met elektronische diensten voor de kleine bedrijven en particulieren. Uitgever en bank stelden zich het ambitieuze doel om een digitale marktplaats te ontwikkelen met bancaire producten en een transactiesysteem voor het betalingsverkeer.

www. vnu. com

www. rabobank. nl

Lode Goukens

lodeknack. bewww. knack. bewww. eunet. be/rent-a-page/goukens/vraagbk2. htmlRoularta Media Group :http://www.roularta.beKnack:http://www.knack.be

VNU en Rabobank : trefpunt.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content