Het prozawerk van Louis Paul Boon scoort dit seizoen meer dan behoorlijk in het Vlaamse theater. Van een collectieve (her)ontdekking van zijn oeuvre gewagen, is misschien wat voorbarig. Maar na "De Kapellekensbaan" van De Korre (Brugge) en "Eros en de eenzame man" van Tom Van Dyck bij KNS (Antwerpen), is er nu een productie van...

Het prozawerk van Louis Paul Boon scoort dit seizoen meer dan behoorlijk in het Vlaamse theater. Van een collectieve (her)ontdekking van zijn oeuvre gewagen, is misschien wat voorbarig. Maar na "De Kapellekensbaan" van De Korre (Brugge) en "Eros en de eenzame man" van Tom Van Dyck bij KNS (Antwerpen), is er nu een productie van Theater Antigone (Kortrijk). In tegenstelling tot zijn twee voorgangers, maakt "Ge moet niet persé ananas gegeten hebben om te weten DAT DAT ongelooflijk lekker is" geen gebruik van bestaande teksten van Boon, maar laat het zich veeleer inspireren door de geest van diens werk. Zowel de intrige als de personages van de korte roman "Menuet" en het minder bekende, absurdistische paraproza van de literaire clown die Boon ook was, drukten hun stempel op het theaterscript van Bart Van Nuffelen. Toch is "...DAT DAT..." veel meer dan een doordeweeks well made play geworden. Integendeel, het valt nog het best te omschrijven als een speels amalgaam van volks variété, poëtische en minder poëtische monologen en een verbrokkeld misdaadverhaal (opgehangen aan de verdwijning van de "vrieskelderman" uit "Menuet"). Dat dit explosieve mengsel uiteindelijk ook werkt, dankt de productie in de eerste plaats aan de harmonieuze versmelting van de ruimtelijke context (althans in Antwerpen), de verbeeldingsrijke regie en de voortreffelijke acteursprestaties. Een industriële werkplaats in de schaduw van een hoge spoorwegberm in Borgerhout was het geknipte "decor" voor dit locatieproject. Terwijl de schaduwen van de voorbijdenderende treinen langs de hoge ateliervensters gleden, leek een uit kratten, deuren, rolluiken en andere rommel opgebouwde toren tot leven te komen. De kleine microkosmos van de "elfde wijk". Van daaruit bestormen de acteurs letterlijk en figuurlijk het publiek of maken met behulp van een zak potaarde een instanttuintje (een knappe regievondst trouwens). Tegenover die wriemelende mierenhoop van "normale" mensen zit links de stille, dromerige "vrieskelderman". Een mooie illustratie van Boontjes geschipper tussen dromen en daden.Van 22/4 tot 6/5 in Kortrijk (tel. 056/22.10.01) en 20-23/5 in Gent (tel. 09/267.28.28), telkens op locatie.Paul Verduyckt