De Vlaamse regering is bezig met een kleine revolutie bij het openbaar vervoer. Een van de slachtoffers is de belbus, die wordt vervangen door allerlei flexibele vervoermodi onder de noemer 'vervoer op maat'. Deelsteps, collectieve taxi's, buurtbusjes: de mogel...

De Vlaamse regering is bezig met een kleine revolutie bij het openbaar vervoer. Een van de slachtoffers is de belbus, die wordt vervangen door allerlei flexibele vervoermodi onder de noemer 'vervoer op maat'. Deelsteps, collectieve taxi's, buurtbusjes: de mogelijkheden zijn talrijk. De coördinatie van dat vervoer besteedt de regering uit aan ViaVan Technologies, een dochteronderneming van het Amerikaanse Via Transportation. Prijskaartje: 100 miljoen euro. Dat baart hier en daar zorgen. 'Het is zeer vreemd dat een groot bedrijf geld krijgt dat eigenlijk bedoeld is voor openbaar vervoer met een krappe financiering', zegt Stan Reusen van de socialistische vakbond ACOD. Er wordt ook gevreesd voor de dienstverlening. Flexibele mobiliteit klinkt misschien goed, maar is niet voor iedereen weggelegd. 'Ik ben er zeker van: de vervoersarmoede zal toenemen. Met een deelstep naar de bus rijden is voor vele mensen niet interessant', zegt Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen). PVDA'er Jos D'Haese beaamt: 'Met een rollator raak je niet op een deelfiets.' Wouter Florizoone van het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven, dat de vervoerregio Leuven ondersteunt: 'Ik kan niet garanderen dat elke passagier die vandaag een beroep doet op een belbus ook in de toekomst even vlot bediend zal worden.'