Met condoom

'The Isle of Venus', 2018

Complexe actuele thema’s zoals migratie aankaarten met slimme, ludieke esthetiek: de Angolese kunstenaar Kiluanji Kia Henda (°1979) doet het aan de hand van fotografie, video en installatie. In Museum M toont hij The Isle of Venus waarvan de titel – o ironie – verwijst naar een mythisch eiland uit De Lusiaden van de Portugese schrijver Luís Vaz de Camões, een episch gedicht over de ontdekkingsreizen van Vasco da Gama. Bij Henda is dat liefdeseiland een grauw urbaan landschap, opgetrokken uit industriële betonblokken. Daarop prijken witte minibeelden van iconen uit de westerse kunstgeschiedenis, zoals de Venus van Botticelli en de David van Michelangelo. Ze zijn overtrokken met bonte condooms in tinten van de pan-Afrikaanse kleuren rood, geel of groen, die hen behoeden voor ‘vreemde’ invloeden. Of stikken ze er net in?

'The Isle of Venus', 2018
‘The Isle of Venus’, 2018

Kiluanji Kia Henda, Tot 28/06 in Museum M, Leuven.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content