“De jungle” van Linda Davies en “Schrikbeeld” van Val McDermid.

“De bankwereld is het perfecte milieu voor misdaad. Er gaan gigantische sommen geld om en je vindt er fantastische personages, die vaak gedreven worden door hun ego. Ze verdienen veel en voelen zichzelf machtig, onkwetsbaar. Het is een wereld die voor buitenstaanders zowel droog, jachtig als glamoureus is. Hoe het was om een vrouw te zijn in dit door mannen gedomineerde milieu, merkte ik toen ik er ging werken. Hebzucht, opwinding, het is psychologisch fascinerend. Vooral die opzettelijke versluiering voor de buitenwereld vond ik intrigerend.”

“Wat weten buitenstaanders eigenlijk van de financiële wereld? Af en toe komt er een schandaal naar buiten. Een zaak als die van Barings. Een derivatenhandelaar brengt een bank door speculatie tot faillissement, dat is een sensatie. Maar je zou er niets over gehoord hebben als de bank door dezelfde illegale transacties enorme winsten had gemaakt. Dan zouden alleen insiders het geweten hebben. Die glimlachen dan wat en houden zich stil.”

“De thrillercomponent in mijn boeken geeft mij de mogelijkheid de personages in extreme situaties te plaatsen. Meer dan andere literatuur biedt het de kans om de psychologische kanten te belichten. En ik kan oneindig veel meer schrijven dan in non-fictie. Over zaken die misschien anders nooit in druk verschijnen. Naarmate de financiële wereld nog groter, internationaler en gecompliceerder wordt, valt er steeds meer over te zeggen.”

Ex-killer banker Linda Davies verdiende grof geld in de City, het hart van de Londense zakenwereld. Haar derde financiële thriller, “De Jungle”, speelt zich niet alleen af in de Britse hoofdstad, maar ook in het land waar de auteur nu woont, Peru. De hoofdpersoon, een succesvolle vrouwelijke bankdealer, wordt door collega’s op de beurs met een miljoenenfraude opgezadeld. Ze vlucht naar Peru, waar ook haar vader zou verblijven, die twintig jaar eerder beschuldigd werd van fraude en daarna spoorloos verdween. Hebzucht, verdorvenheid, verraad, corruptie, drugs, maffia: mensen gedragen zich als bloeddorstige wilde dieren in hun eigen jungle.

BLOED EN KIJKCIJFERS

“Ik gebruik mijn journalistieke verleden om mijn neus in andermans zaken te steken. Gewoonlijk ontstaat het idee voor een boek door iets kleins. Een bericht in de krant, een reportage op radio of televisie, wekt mijn interesse voor een bepaald onderwerp. Het is bijna griezelig, zelfs beangstigend, om te constateren hoe vaak ideeën uit mijn boeken even daarna of tegelijkertijd in werkelijkheid gebeuren. Een seriemoordenaar die het op homoseksuele mannen heeft voorzien; een man die door de politie wordt ingerekend nadat criminelen een grote partij crack in zijn pas gekochte auto hebben verstopt; een kunstroof die precies lijkt op een diefstal die ik juist fictief beschreven, maar nog niet gepubliceerd had; de verdwijning van een paar jonge meisjes, waarbij de politie in eerste instantie aanneemt dat ze zijn weggelopen, gebeurde net zo – weer tijdens het schrijven – in de streek waar ik woon. It freaked me out.”

“Literaire romans houden zich traditioneel bezig met het innerlijke landschap. De misdaadroman op zijn best gaat zowel over het innerlijke landschap van de personages als over de buitenwereld. Wat een misdaadroman spannend maakt, is het gegeven dat het gevaar niet altijd van buiten komt, maar dat wíj het zijn die dingen doen. Het gevaar is niet ergens over de muur, maar in de directe nabijheid. In jouw straat, in jouw stad, op jouw kantoor. Zo wordt de misdaadauteur gedwongen om naar de maatschappij te kijken waarin we leven en er eerlijk over te zijn.”

Val McDermid schreef aanvankelijk een serie thrillers met een lesbische journaliste in de hoofdrol. Die bleek commercieel niet interessant genoeg. Haar serie over de vrijgevochten, humoristischeprivé-detective Kate Brannigan werd wel een internationaal succes. Ze schreef ook twee door merg en been gaande thrillers over seriemoordenaars. McDermid werkte jarenlang als journaliste voor een Britse boulevardkrant. Niet toevallig gaat haar laatste Brannigan, “Schrikbeeld”, over soapsterren, de roddelpers en kijkcijfers waarvoor bloed vergoten wordt.

Linda Davies, “De Jungle”, Luitingh-Sijthoff, 384 blz., 700 fr.

Val McDermid, “Schrikbeeld”, 287 blz., 600 fr.

Ineke van den Bergen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content