In de Brusselse galerij Aeroplastics vindt een tentoonstelling plaats onder de titel Sheroes. Zeventien kunstenaressen laten in verschillende media werk zien, gaande van zachtzinnige natuurimpressies tot sarcastische replieken op de pornografie. Tussenin geven de foto's, objecten en installaties blijk van een vlijmscherp realisme dat wordt genuanceerd door een dosis humor of een subtiele emotionele analyse. De foto's van de Duitse Judith Samen laten mensen zien die in de greep van een apathische verstandsverbijstering in het i...

In de Brusselse galerij Aeroplastics vindt een tentoonstelling plaats onder de titel Sheroes. Zeventien kunstenaressen laten in verschillende media werk zien, gaande van zachtzinnige natuurimpressies tot sarcastische replieken op de pornografie. Tussenin geven de foto's, objecten en installaties blijk van een vlijmscherp realisme dat wordt genuanceerd door een dosis humor of een subtiele emotionele analyse. De foto's van de Duitse Judith Samen laten mensen zien die in de greep van een apathische verstandsverbijstering in het ijle zitten te staren. Soms figureert Samen zelf als model, hoogzwanger of poserend in een zelfgemaakte bh. Hiermee trekt ze een radicale streep door het opgewekte, geïdealiseerde beeld van de mensheid in de media en laat ze een reële en ongecensureerde versie zien. De foto's van Abby Gennet illustreren een gelijkaardige visie maar spitsen zich meer toe op het statuut van de zogeheten huisvrouw. Gekiekt in een onhandige poging om een omgevallen glas wijn op te rapen, toont ook Gennet zichzelf in een ontluisterende positie. Uit de foto's van Margi Geerlinks spreekt dan weer een belangstelling voor de relatie tussen de binnen- en buitenkant van het menselijk lichaam. In vroeger werk toonde ze al een model met een jas in vlees en ook nu deinsde ze niet terug voor een foto met een voelbaar gruwelgehalte: met noeste concentratie "naait" een man een vrouw. Letterlijk, want hij gebruikt een naaimachine waarmee hij de borstkas van het meisje stikt. Een minder ontstellend voorbeeld van de interesse in buitenzijden is de aaibare onderbroek van Ilse Haider. Ze ontwierp een uniek model dat helemaal bezet werd met uiteinden van oorstokjes, wat resulteerde in een uiterst dubieus streelslipje. Dubieus, omdat het onduidelijk is of de toekomstige eigenaar het werk zal ophangen of dragen. Dat het hiermee nog niet volstaat, wordt duidelijk in de installatie van Liliane Vertessen, waar in het hoofdeinde van een hoerige bedstee een foto is ingewerkt. Opgemaakt als prostituee en SM-domina ligt ze de toeschouwer te beloeren met de zweep al in de hand. Vrouwen zijn duidelijk in de weer met een grondige studie van hun geslachtelijk imago, een thema dat blijft inspireren en allerlei nieuwe mogelijkheden schept. Een voorbeeld hiervan zijn de pillenzakjes van de Canadese Dana Wyse die verlichting bieden bij acute problemen. Aan een warenhuisrek kan je je ongegeneerd bedienen van een zelfmoordpil, een poedertje dat je in staat stelt overtuigend te liegen of een pilletje dat bij inname tijdens de zwangerschap garanties biedt op een heteroseksuele zoon of dochter. Of deze farmaceutica ook getest is op nevenwerkingen, werd evenwel niet in de bijsluiter vermeld."Sheroes" bij Aeroplastics, Blanchestraat 32 in Brussel, tot 18/12. O2/537.22.02.Els fiers