PAUL VAN KRUNKELSVEN
...

PAUL VAN KRUNKELSVEN De regionale luchthavens willen een betere spreiding van de trafiek. Zo kan Zaventem worden ontlast en krijgen de investeringen in Antwerpen, Charleroi, Luik en Oostende een hoger rendement. Dat zegt Paul Vankrunkelsven, commercieel adviseur in Antwerpen en Oostende.Antwerpen vormt een alternatief voor de korte Europese vluchten, zakenvluchten van één à twee uur. Nu wordt er op drie Londense luchthavens en op Amsterdam en Nice gevlogen. Vroeger ook op Hannover, maar de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM) is daarmee gestopt. De Vlaamse regio van Gent tot Mechelen en Turnhout biedt een enorme markt. Deurne is goedkoper, biedt een gratis parkeerplaats aan zeshonderd auto's en werkt volgens het twintig minutenconcept : vanaf de parkeerplaats tot aan het vliegtuig in niet meer dan twintig minuten. Deurne ligt ook goed, nabij twee internationale spoorstations en de autoweg. Hotels en bedrijven liggen vlakbij. Er zullen altijd mensen protesteren. Agalev en het actiecomité Vatuv zullen altijd brieven schrijven. Maar als wij de regels respecteren, zie ik niet in wat er fout is. Wij beloofden dat wij nooit 's nachts zouden vliegen en tussen elf uur 's avonds en zes uur 's morgens is de luchthaven dan ook dicht. Wij lijden onder economische inquisitie : wij moeten altijd verantwoorden waarom wij iets doen. Maar voetbal bezorgt toch ook hinder, met al dat gedonder met politie en oproerkraaiers ? Schaffen we daarom het voetbal af ? Hetzelfde geldt voor de formule-1 of voor een popconcert. Voor elk product moet een politieke keuze worden gemaakt. Wij garanderen dat er geen hinder zal zijn. Er zal hier niet met oude bakken worden gevlogen maar met geruisloze regionale jets. Wij vragen ook geen DC-10, DC-8, Boeing-747 of Airbus. Wij willen alleen in de drie pieken, 's morgens, 's middags en 's avonds, het aantal vluchten opdrijven. Wij kunnen zonder bijkomende milieuhinder het aantal vluchten verdubbelen. Pas als we maal drie gaan, zullen de omwonenden dat merken. En wat de sportvliegerij betreft : die bestaat niet. Er zijn geen mensen die vijf keer over de kathedraal vliegen, omdat dat zo leuk is. Daarvoor is vliegen te duur geworden. Deurne kent alleen scholings- en trainingsvluchten en lokale vluchten, naar en van Zwevegem, bijvoorbeeld. HENDRIKA DE VOS De zoveelste kemel. Deurne moet niet groter worden. De luchthaven moet dicht. Dat zegt Hendrika De Vos namens de Verenigde actiecomités tegen de uitbreiding van de vlieghaven van Deurne (Vatuv).Alle studies tonen aan dat Deurne onveilig is. Het studiebureau Dixon-Speas schreef in 1976 : als Antwerpen al behoefte heeft aan een eigen luchthaven, dan zeker niet in Deurne. De luchthaven ligt in de stad en er is tot aan de afsluiting gebouwd. Een duur rapport voor Johan Sauwens (VU) bevestigde dat in 1990. Een advies van de Regie der Luchtwegen (RLW) uit 1972 zegde het openlijk : er is geen draagvlak voor een luchthaven, maar zekere Antwerpse milieus verkiezen in Deurne te blijven en minimaliseren de hinder voor de bevolking. Trafiek uit Zaventem aantrekken, betekent spelen met de levens van de omwonenden. Aan de meest gebruikte zijde liggen vier scholen, een markt, de singel, de autoweg en zowaar een rusthuis. En de kans op ongevallen wordt hier vergroot door de sportvliegerij. Hoe is het mogelijk dat onervaren leerling-piloten het luchtruim boven de stad delen met commerciële vluchten ? Sauwens zou de sportvliegerij opdoeken. Er kwamen alleen piloten bij. Dat de luchthaven er eerst was, is een leugen. De handelsvluchten begonnen maar in de jaren zestig, toen negentig procent van de huizen er stond. In 1964 vond minister Alfred Bertrand (CVP) Deurne overigens niet geschikt voor handelsverkeer. Daarvoor was hier alleen sportvliegerij. De luchthaven minimaliseert alles. Recent was er een amateuristische studie die moest aantonen dat de vogels in Boechout meer lawaai maken dan de vliegtuigen in Deurne. In februari schreef Het Nieuwsblad dat er met een verlengde startbaan in Deurne Caravelle's en Russische vrachtvliegtuigen zouden komen. Dat is snel tegengesproken. Toch sprak ook de CVP-fractie van het Vlaams parlement, na het Vlaams Blok en Ward Beysen (VLD), zich uit voor de verlenging. Zogezegd voor de veiligheid. Maar welk bedrijf breidt uit zonder die extra capaciteit te benutten ? Voor een paar zakenlui wordt een onrendabele luchthaven opengehouden. En voor werk zorgt Deurne niet. Opgetekend door Peter Renard