Vios is een browser en een grafische interface die internet in een omvangrijk 3D-landschap met vlakten, wouden, gebergten, rivieren en meren omtovert. Websites zien eruit als gebouwen en vormen samen steden en dorpen. Volgens de bedenkers van de software maakt de interface surfen op internet een pak aangenamer en eenvoudiger. Vios biedt het voordeel dat nieuwkomers zonder internetervaring meteen vertrokken zijn, maar het idee spreekt zeker ook ervaren surfers aan. Op dit moment verdwaal je makkelijk op het web. In een visuele omgeving kan een mens zich beter oriënteren.

Slenteren door cyberspace gebeurt door middel van een muis of toestenbord. Het kan alleen, of samen met enkele vrienden. Je neemt de gedaante van een getekend personage aan. Als je een gebouw of uitstalraam aanklikt, kom je meteen op de bewuste website terecht. Sneller reizen kan ook, via de zoekfunctie van de software. Je tikt een zoekterm in en je vliegt over velden en wegen naar je bestemming. Je kan ook bij een gewone zoekmachine langsgaan.

De software is gratis ( www.vios.com). Het bedrijf wil rendabel zijn door gronden in cyberspace te verhuren. Elke website is toegankelijk vanuit Vios, maar een site wordt pas zichtbaar in het landschap als er een lapje grond wordt gehuurd en bebouwd. De huurprijzen variëren, net als in de echte wereld. Wie een café wil beginnen aan de voet van portaalsite Yahoo, zal meer betalen dan iemand die zich ergens in een ongerept woud nestelt. Ondernemingen zullen vaak op dezelfde plaats willen zijn als hun concurrenten, of in ieder geval daar waar de potentiële klanten zich bevinden. Er zullen hippe buurten zijn en dorpen die leeglopen. Het is de bedoeling dat die wereld zichzelf gaat organiseren, als een wat overdreven variant van het computerspel SimCity.

Bij de lancering van Vios, die voor dit najaar gepland is, zullen er al tienduizend websites present zijn. Die worden verspreid over 420 verschillende kernen en per onderwerp gegroepeerd. Ze vertegenwoordigen een doorsnede van de inhoud op internet, maar zijn ook gekozen voor hun grafische kwaliteiten. Het is namelijk de bedoeling dat de ontwerpers van websites mee op de kar springen en ook het interieur van het gebouw realistisch zullen maken. De software stelt natuurlijk wel eisen aan de hardware: een snelheid van 300 Mhz, een grafische kaart en een snelle modem zijn aangewezen.

Bedrijven reageren enthousiast op de software. De manier waarop ze nu reclame voeren op internet – met banners – is niet erg succesvol. Met het optrekken van virtuele gebouwen of andere objecten kun je veel beter de aandacht van de klanten trekken. Grote bedrijven kunnen verschillende vestigingen uitbouwen of zelfs evenementen organiseren. Het is ook mogelijk om een deel van het landschap voor reclamedoeleinden te huren. Coca-Cola kan bijvoorbeeld op elke bergtop en in elke stad en ieder dorp een reusachtige fles neerzetten. Het mooie landschap zal dus gauw genoeg herkenbaar zijn, maar het is twijfelachtig of het ook overzichtelijk blijft.

Kris De Decker

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content