Onlangs trok de beruchte Britse criticus Norman Lebrecht op zijn site nog eens van leer tegen het systeem van het toekennen van sterretjes bij de beoordeling van klassieke cd's. Hoewel ik de man niet mag vanwege zijn bodemloze eigendunk, moest ik hem dit keer gelijk geven. Hoe kun je nu totaal uiteenlopende gegevens zoals technische kwaliteit, uitvoering, originaliteit, visie, charisma (de X-factor van de klassieke muziek, zeg maar) én de zeldzame vonk die overspringt tot één cijfer red...

Onlangs trok de beruchte Britse criticus Norman Lebrecht op zijn site nog eens van leer tegen het systeem van het toekennen van sterretjes bij de beoordeling van klassieke cd's. Hoewel ik de man niet mag vanwege zijn bodemloze eigendunk, moest ik hem dit keer gelijk geven. Hoe kun je nu totaal uiteenlopende gegevens zoals technische kwaliteit, uitvoering, originaliteit, visie, charisma (de X-factor van de klassieke muziek, zeg maar) én de zeldzame vonk die overspringt tot één cijfer reduceren? En vooral: als het echt zou kloppen, waarom zou ik dan nog een recensie van minder dan vier sterren lezen, behalve om de stijl misschien? Maar sterren en lijstjes werken: in ons eigen specialisatiedomein vinden we ze belachelijk, maar als het om minder bekend terrein gaat, zijn we allemaal verhangen aan de veiligheid van klassementen. Net hetzelfde geldt voor wedstrijden en prijzen. Ze bevestigen onze hoop dat er in de kunst absolute normen bestaan - een vals idee. Belangrijke kunst schopt voortdurend de draagbalken onder de gevestigde structuren weg. Dát laten aanvoelen door een groot publiek zonder de elitaire toer op te gaan, is de moeilijkste, dankbaarste en enige echte opdracht voor een recensent of een criticus. Je kunt lijstjes en prijzen ook wel voor dat doel gebruiken, op voorwaarde dat je ze op een intelligente manier organiseert. In de betere publiekswedstrijd leggen de professionals eerst de lat op een bepaalde hoogte, waarna het publiek mag kiezen. Dat is gelukkig ook het geval met de Klara-muziekprijzen, die deze maand voor de achtste keer worden georganiseerd. Op 8 oktober gaat de wedstrijd van start. Tussen 14.00 en 17.00 uur loopt op Klara een gelegenheidsuitzending waarop de veertig door een Klara-team genomineerde cd-producties van het voorbije jaar worden voorgesteld. De cd's zijn ingedeeld in vijf categorieën (klassiek, jazz, wereldmuziek, beloftevolle jonge vertolker en beste Vlaamse productie). U kunt tussen 8 en 21 oktober ook één keer stemmen voor de Publieksprijs, onder meer via www.knack.be. Van de veertig genomineerde producties wordt een shortlist gemaakt die leidt tot het aanduiden van een winnaar per categorie. Uit die vijf laureaten én de Publieksprijs kiest een professionele jury dan de cd van het jaar. Toegegeven, het klinkt allemaal net een beetje minder hysterisch dan Eurosong for Kids of X-factor. Maar dat is alleen omdat u hier wél uw oren en uw hersenen mag gebruiken. Peter Vandeweerdt