Het is inderdaad niet gemakkelijk om als passagier je rechten te claimen ('Luchtvaartmaatschappijen hebben geen baat bij een goede klantendienst', Knack nr. 39). Drie jaar geleden had onze vlucht met een Turkse luchtvaartmaatschap...

Het is inderdaad niet gemakkelijk om als passagier je rechten te claimen ('Luchtvaartmaatschappijen hebben geen baat bij een goede klantendienst', Knack nr. 39). Drie jaar geleden had onze vlucht met een Turkse luchtvaartmaatschappij (Free Bird Airlines) vertraging op de luchthaven van Oostende. Ik heb met mijn gezin met jonge kinderen uiteindelijk vijf uur moeten wachten. De touroperator Jetairfly gaf maar mondjesmaat informatie vrij. Terug in België heb ik een klacht ingediend via de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Ik kreeg een vriendelijke reply dat ze de maatschappij zouden aanspreken, maar dat ze niemand konden verplichten iets terug te betalen.Daarna bleef het twee jaar stil. En dan het wonder: begin dit jaar een mailtje van de FOD Mobiliteit en Vervoer met verontschuldigingen omdat ze wat laat in gang waren geschoten en dat ze goed nieuws hadden: de luchtvaartmaatschappij zou ons vergoeden, a rato van 400 euro per persoon (wat de wettelijke som) is. Ik ben de ambtenaar van de FOD nog altijd dankbaar dat hij de zaak blijkbaar had voortgezet. Maar ik weet ook wat een rompslomp het is om te krijgen waar je recht op hebt.