'Tja, als je alcohol drinkt, behoor je iets van een vijftig zweepslagen te krijgen', vertelt een fundamentalistische Nederlander aan een tv-journalist. 'Maar met deze daad is ze volgens mij ook een afvallige geworden, dus is het meer.' Zij, dat is Elou Akhiat, een Nederlandse met Marokkaanse wortels. En haar daad is dat ze begin deze maand een wijnbar heeft geopend in Rotterdam. Sindsdien bevindt ze zich in het middelpunt van een bits debat over identiteit, de religieuze zonde van alcohol, en de rol van media. Akhiat krijgt doodsbedreigingen terwijl groepen islamitische sy...

'Tja, als je alcohol drinkt, behoor je iets van een vijftig zweepslagen te krijgen', vertelt een fundamentalistische Nederlander aan een tv-journalist. 'Maar met deze daad is ze volgens mij ook een afvallige geworden, dus is het meer.' Zij, dat is Elou Akhiat, een Nederlandse met Marokkaanse wortels. En haar daad is dat ze begin deze maand een wijnbar heeft geopend in Rotterdam. Sindsdien bevindt ze zich in het middelpunt van een bits debat over identiteit, de religieuze zonde van alcohol, en de rol van media. Akhiat krijgt doodsbedreigingen terwijl groepen islamitische sympathisanten haar zaak op volle toeren doen draaien. Onlinefora lopen nog steeds vol met commentaren van 'zwijnbar' tot 'moedige vrouw'. 'Een revolutie', noemt ze het zelf. 'Ik heb hier niet voor gekozen, wil ik duidelijk maken', zegt Akhiat aan de telefoon. 'Ik sta in die bar als wereldburger, maar het is de krant Metro die mij als islamitische Marokkaanse vrouw heeft neergezet. Daar komt de controverse vandaan. Media willen te vaak zelf die oude patronen van wij en zij in stand houden.' 'Nu het zover gekomen is, ben ik echter ook wel blij dat dit bespreekbaar is geworden. Er is een revolutie aan de gang, moet je weten. Van liberale, progressieve moslims die ingaan tegen de conservatieven. Het is goed dat met dit voorbeeld die grote groep mensen haar stem laat horen. We zijn mensen met een religieuze identiteit, maar we vallen daar niet mee samen. Het is toch absurd dat je anno 2014 zo'n hetze ziet over een simpele wijnbar? Terwijl je in Marokko zelf overal wijn en varkensvlees kunt kopen.' Zou het ook zo'n vaart lopen aan Vlaamse zijde? Met Sepideh Sedaghatnia verkoos Gault-Millau vorig jaar uitgerekend een Iraanse als beste sommelier van het land. En in zowat elk Marokkaans restaurant kun je toch alcohol bestellen? 'Ik ga eerlijk zijn', zegt Fatima Marzouki van El Warda, een van de bekendste Marokkaanse restaurants in Antwerpen. 'Wij verkopen wijn omdat dat commercieel nu eenmaal moet. Maar dure flessen bieden we niet aan. We houden de wijn zo goedkoop mogelijk, omdat we ons schuldig voelen. Dat wil trouwens niet zeggen dat moslims niet drinken. Ik heb vriendinnen die alcohol drinken, dat maakt me niet uit. Al doe ik het zelf niet.'Een Marokkaans-Belgische uitbater van een klassiek restaurant ziet echt geen enkel probleem in het verkopen van alcohol of het drinken ervan. 'Bovendien werken hier heel wat jongeren van Marokkaanse afkomst die met alcohol omgaan. En dan? Ik ben wel eens genoemd door Sharia4Belgium, maar dat interesseert me niet.' Even later belt hij terug: 'Of we misschien toch kunnen weglaten dat hij zelf drinkt? Voor de familie.' En Elou Akhiat? Drinkt zij? 'Nee. Ik heb een ziekte waardoor ik geen alcohol verdraag. Maar ik kan u wel een geweldige sauvignon blanc aanraden.' Jelle Henneman'Het is toch absurd dat je anno 2014 zo'n hetze ziet over een simpele wijnbar?'