Hannes Cattebeke
Hannes Cattebeke Freelance journalist voor onder meer Knack

In het boek Media en Journalistiek in Vlaanderen overschouwen mediamakers hun sector. Ze zijn niet mals voor elkaar.

Onder de redactie van Johan Sanctorum en Frank Thevissen verschijnt dezer dagen het boek Media en Journalistiek in Vlaanderen – kritisch doorgelicht. De ondertitel ‘Media kunnen uw gezondheid ernstig schaden’ zet de toon. Maar meer dan een academische analyse te maken van wat er allemaal fout loopt in de Vlaamse media, hebben de hoofdauteurs aan verscheidene mensen die van ver of van nabij betrokken zijn bij de media gevraagd om hun persoonlijke visie neer te schrijven. Het voordeel daarvan is dat het in de meeste gevallen vlot geschreven teksten met uiteenlopende boodschappen zijn waarin man en paard worden genoemd. Tegelijk lijkt het boek op veel plaatsen een persoonlijke afrekening, waarmee het zich niet boven de kleinzerigheid en de afgunst plaatst die zo typisch zijn voor het mediawereldje. Ter illustratie: verschillende auteurs trokken hun bijdrage terug toen ze hoorden wie de andere gevraagden waren. Een van de schrijvers die wel op de vraag van Thevissen en Sanctorum ingingen, is Karel Anthierens, voormalig hoofdredacteur van onder meer Humo, Panorama en Het Volk, die ook tien jaar redactiesecretaris was bij Knack.

U schetst niet bepaald een positief beeld van de Vlaamse media.

ANTHIERENS: De kranten moeten worden ontdaan van alle bijlagen die enkel dienstdoen als advertentiefuiken. De marktlogica moet dringend weer ondergeschikt worden gemaakt aan de journalistieke kwaliteit. Lifestyle heeft de media overwoekerd. Tegenwoordig kan iemand pas hoofdredacteur worden als hij of zij goed kan koken.

Net zoals sommigen van uw medeauteurs haalt u fel uit naar Peter Vandermeersch, twee jaar geleden Marketeer van het Jaar.

ANTHIERENS: Ik heb de bijdragen van de anderen nog niet gelezen, maar ik heb De Standaard als voorbeeld genomen omdat ik die krant het meeste lees. Het is ook het beste dagblad dat we hebben. Maar de goede artikels die erin staan moet je wel gaan zoeken tussen niets ter zake doende bijlagen, gratis boeken en dvd’s. Waarom moet de vervanging van de presentator van De laatste show breed uitgesmeerd worden op pagina 2 en 3? En is de zoektocht naar de nieuwe zangeres van K3 werkelijk voorpaginanieuws? Ik denk het niet. Er zijn veel betere manieren om lezers naar je krant te lokken en hen eraan te binden.

U neemt zelfs de creatie van het wij-gevoel in de mond.

ANTHIERENS: Er is niets mis mee om je als krant naar één bepaald segment te richten. Maar in plaats van duidelijke keuzes te maken, proberen de krantenmakers tegenwoordig een zo divers mogelijk publiek aan te spreken. Om een band op te bouwen met de lezer kan bijvoorbeeld een uitgebreide lezersrubriek waar antwoorden worden geformuleerd wonderen doen. Begrijp me niet verkeerd: het laatste wat ik wil, is een terugkeer naar de verzuiling of een ideologische opdeling. Maar een krant moet wel duidelijke standpunten durven in te nemen.

JOHAN SANCTORUM EN FRANK THEVISSEN (RED). MEDIA EN JOURNALISTIEK IN VLAANDEREN – KRITISCH DOORGELICHT. VAN HALEWYCK, 384 BLZ., 25 EURO.

Hannes Cattebeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content