?Design en identiteit? in Gent.

Toen Kopenhagen vorig jaar Culturele Hoofdstad van Europa was, werd in het Louisiana Museum voor Moderne Kunst daar in de buurt een expositie opgezet rond de begrippen ?Design en identiteit?. Want terwijl Europa met vallen en opstaan naar eenheid groeit, gaan de landen, naties en volkeren die er deel van uitmaken op zoek naar hun identiteit. Kwestie van niet in de eenheidssoep te verdrinken. In het Museum voor Sierkunst van Gent staan nu drie delen van die tentoonstelling opgesteld.

De Londense uitgever en criticus Deyan Sudjic ging op zoek naar zijn Personal Identity. Dat deed hij door een aantal gebruiksvoorwerpen een pen, een pakje sigaretten, sportschoenen, een jeans, een pet , al of niet van een bekend merk, in een rek te schikken. Zo probeert hij aan de buitenstaander een beeld van zichzelf te geven. Het tweede deel van de tentoonstelling is gewijd aan de vormgeving uit Duitsland en Italië, twee op het eerste gezicht nogal verschillende landen en culturen. Maar is dat wel zo ? Zeker, het Italiaanse design lijkt speelser, kleuriger, met meer fantasie, het Duitse daarentegen koeler, zuiver, met veel wit-zwart contrasten.

Het motto van de Duitse installatie luidt niettemin Tussen rationaliteit en romantiek. Want wie kan de Duitse romantiek negeren ? Naast de functionele vormgeving ( Bauhaus) van de massaproductie, zijn er dan ook meer ?individuele? werken, onder meer enkele fantastische maar nauwelijks bruikbare stoelen. In de kelder van het museum staat La fabrica dell’ arte van ontwerper Alessandro Mendini (van het Groninger Museum) opgesteld. In een soort blok, helemaal bekleed met mozaïeksteentjes, werden ?kijkkastjes? uitgespaard. Boven elk van de kastjes staat een woord als ?Utopie?, ?Religie?, ?Humor?, ?Verhaal?, ?Spel?. Die woorden hebben geen uitstaans met de voorwerpen die in de kastjes worden uitgestald. Dat zijn vazen, zijden sjaals, brillen van grote namen als Gae Aulenti ( Musée d’Orsay) en Ettore Sottsass, naast werk van bij ons minder bekende ontwerpers. Verder staan er modellen van meubels, onder meer van de ?Paltrona de Proust?-zetel van Mendini zelf. Een echt exemplaar van de stoel met de groene, gele en bruine stippen is te zien op de tweede verdieping van het museum.

Paul Dossche

In het Museum voor Sierkunst en Vormgeving in Gent. Tot 25/5.

Een kijkkast van Alessandro Mendini : speels en kleurig.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content