Met zijn drieluik “Marius”, “Fanny” en “César” heeft Marcel Pagnol (1895-1974) ooit een familiefeuilleton gecreëerd dat torenhoog blijft uitsteken boven de streekliteratuur van Zuid-Frankrijk en meer bepaald van Marseille. Mensen als Raimu, Fernandel en Pierre Fresnay hebben via de film sommige van zijn personages onvergetelijk gemaakt. Dat een jonge en vooruitstrevende groep als De Onderneming zich nu nog voor Pagnols werk interesseert, maakt op zijn minst nieuwsgierig.

Pagnol groeide op in Marseille dat hij ontvluchtte, maar in Parijs miste hij de typische gevoeligheid van het Zuiden zoals die zich manifesteert tijdens de dagelijkse ontmoetingen in de zon op een caféterras aan de haven, waar verzuchtingen en verlangens open en bloot bespreekbaar zijn.

Marius is de zoon van César, de patron van de Bar de la Marine in de oude haven van Marseille. De eenzame César is een zorgelijke vader en eigenlijk het hoofdpersonage in Pagnols trilogie. Maar in “Marius” is zijn rol eerder beperkt en gaat het vooral over het dilemma waarmee Marius worstelt: ofwel huwt hij zijn grote liefde, het visverkoopstertje Fanny, ofwel geeft hij toe aan een nog grotere passie: de oneindige verten van de zee. Een oude en rijke zeilmaker tracht hem Fanny af te nemen, en de kansen dat hij met een boot meekan, worden almaar kleiner. Op het ogenblik dat hij verneemt dat Fanny van hem een kind verwacht, krijgt hij dan toch de kans om te gaan varen

en wordt hij voor zijn verantwoordelijkheid geplaatst. Uiteindelijk zorgt Fanny zelf voor de oplossing.

De Onderneming presenteert “Marius” in een frisse en sobere vormgeving, ontdaan van elke anekdotiek. Je kan het volkstheater noemen, maar dan ver weg van elk realisme en van de sentimentele franjes waarmee sommigen een dergelijk stuk graag sieren. Deze “Marius” is gestileerd en de tekstbewerking getuigt van een doordachte dramaturgische benadering, die vooral op Marius ( Frank Dierens), Fanny ( Waas Gramser) en César ( Kris Van Trier) wordt toegespitst en waarin Carly Wijs en Robijn Wendelaar meerdere rollen vertolken. Samen vormen ze een homogene ploeg die het “afstandelijk acteren” huldigt, een manier van omgaan met emoties die meer op begrijpen dan op meevoelen is gericht. De humor is er niet minder om.

In het kader van de Zomer van Antwerpen wordt “Marius” van 26 juli tot en met 8 augustus op de middag in openlucht op de kade langs de Schelde gespeeld. Zaalvoorstellingen van “Marius” in Vlaanderen en Nederland vanaf november.

Info: 03/234.99.19 (De Onderneming).

Roger Arteel

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content