JA

Een verkeersveiligheidsbeleid heeft een preventief luik nodig. Een hervorming van de huidige rijopleiding is daarvoor cruciaal.
...

Een verkeersveiligheidsbeleid heeft een preventief luik nodig. Een hervorming van de huidige rijopleiding is daarvoor cruciaal. Na zes maanden studie concludeerde de VAB dat een goede rijopleiding de juiste basistechnieken en veel rijervaring vereist. In een gefaseerd opleidingsplan wordt het beste van de professionele opleiding en de vrije begeleiding gecombineerd. In de leerfase leert een erkende lesgever de juiste rij- en kijktechnieken aan, waarna een vrije begeleider de taak overneemt om die basistechnieken verder in te oefenen. De begeleider volgt een kosteloze basisopleiding van zes uur: hij verbetert zijn eigen rijtechnieken en leert een aantal pedagogische trucs. Een tussentijdse test geeft de kandidaat inzicht in zijn kunnen en geldt als voorbereiding op het latere rijexamen. In de daaropvolgende ervaringsfase krijgt de begeleider de rol van copiloot en wordt aan de rijervaring gewerkt. Al zes maanden na de start en na het slagen voor het rijexamen krijgt de kandidaat een voorlopig rijbewijs dat hem volledige autonomie geeft. De laatste fase is een stageperiode van één jaar waarin de kandidaat zijn rijwaardigheid bewijst. Een stage zonder ernstige verkeersovertredingen leidt tot een definitief rijbewijs. Dit opleidingstraject is een kwalitatief sterk concept dat gegarandeerd betere bestuurders oplevert. Het is mooi meegenomen dat het niet meer dan 250 euro kan kosten. Dat kan doordat de kwalificatie van de begeleider afneemt naarmate de rijvaardigheid van de kandidaat toeneemt. Enkel bij de aanvang hebben we de deskundige input van een professionele lesgever nodig. Nadien kan een ervaren automobilist de begeleiding overnemen. Centraal in dit concept staat de kandidaat-chauffeur, en niet het belang van een instituut. Wij erkennen met ons concept wel uitdrukkelijk de deskundigheid van de (rijschool)instructeur. De gemoderniseerde rijopleiding zal het aantal verkeersongevallen onder jonge bestuurders doen afnemen. Autoverzekeraars zullen daar op inspelen en kortingen toestaan. Jongeren winnen zo twee keer. Dit, en dit alleen is de doelstelling van de VAB. Subsidies voor allochtone zelforganisaties? Ja: 25,58% Nee: 74,42%Opgetekend door Kathy Hurkmans Dit opleidingstraject levert gegarandeerd betere bestuurders op. De VAB denkt aan leren rijden, wij denken aan leren autorijden.