INFO : Verkeerskunde: www.verkeerskunde@luc.ac.be Groen- en landschapsmanagement: www.phlimburg.be Videojournalistiek: www.hogelimb.be/-Raibow/ Documents/ll-pg-videojournalistiek.html
...

INFO : Verkeerskunde: www.verkeerskunde@luc.ac.be Groen- en landschapsmanagement: www.phlimburg.be Videojournalistiek: www.hogelimb.be/-Raibow/ Documents/ll-pg-videojournalistiek.html De Vlaamse regering besliste dat het Limburgs Universitair Centrum (LUC) als enige de gloednieuwe opleiding verkeerskunde mag organiseren. 'Vlaanderen scoort slecht op het vlak van verkeersveiligheid en mobiliteit. Enkel in Griekenland, Luxemburg en Portugal rijdt men nog onveiliger', zegt Geert Wets, voorzitter van de interfacultaire opleiding verkeerskunde. 'Tegelijk zetten de media en de overheid een veiliger verkeer vandaag vaker bovenaan de agenda. Ook de publieke opinie vindt het een belangrijk thema. Wij leiden mensen op, die een onderbouwde mening hebben en oplossingen kunnen formuleren voor de talrijke verkeersproblemen.'En dat is niet eenvoudig, want het gaat niet alleen om het opmaken van een mobiliteitsplan, maar ook om het ontwerpen van wegen, straten, pleinen en parkeermogelijkheden. Ook de ondersteunende enquêtes en de campagnes om het gedrag en de mentaliteit te veranderen, horen daarbij. Dat vraagt kennis van de manier waarop bedrijven en consumenten economische keuzes maken. En omdat België zo'n ingewikkeld land is, moet elke oplossing rekening houden met de manier waarop politieke beslissingen tot stand komen. Over de toekomst moeten de studenten zich geen al te grote zorgen maken: er zijn momenteel 550 vacatures voor verkeerskundigen. Als eerste en enige in Vlaanderen startte de Provinciale Hogeschool Limburg (PHL) vorig academiejaar met de afstudeerrichting groen- en landschapsmanagement. Departementshoofd Paul Martens: 'We hadden al een soortgelijke opleiding in Tongeren. Op basis van die ervaring ontwikkelden we samen met de groene sector deze afstudeeroptie. Het is een praktische opleiding in modules, want een groen- en landschapsmanager word je niet zomaar. De ideale student heeft een sterke ecologische interesse voor plant en dier, houdt van afwisseling en werkt graag buiten. Verantwoordelijkheidszin is een grote troef, want op het terrein leid je een team waarmee je nauw samenwerkt. Tegenwoordig zijn de werknemers in de groene sector vooral ongeschoolde arbeiders en ingenieurs. Die mensen hebben nauwelijks terreinervaring en dat levert wel eens problemen op. De afstudeerrichting groen- en landschapsmanagement gaat daarom uit van een stevige praktische basis en komt zo tegemoet aan een grote behoefte. Zeker nu we zien dat de ecologische bezorgdheid almaar groeit en de Europese overheid meer en meer investeert in landschapsontwikkeling en groenbeheer, lijkt het belang groter dan ooit.'Een camerajournalist of camjo voert maar liefst zeven taken op zijn eentje uit: hij staat tegelijk in voor de beeldopnames, de geluidsopnames, de regie, het interview, de research, de off-screenstem en de montage. Om het werk van een hele ploeg te kunnen verrichten, is een degelijke vorming nodig. De Hogeschool Limburg en de regionale televisiezender TV Limburg (TVL) sloegen vorig academiejaar de handen in elkaar en bieden nu een postgraduaat videojournalistiek aan. Philip Hilven, hoofdredacteur van TV Limburg, stond aan de wieg van de opleiding. Hij haalde zijn inspiratie bij de BBC en bij zijn collega Jan Smekens van Kanaal 3 (Dendermonde), en intro- duceerde videojournalistiek op de nieuwsredactie. Niet iedereen is tevreden met de komst van de camjo's. Een technicus die liever anoniem wil blijven, zegt dat veel technici en cameralui bang zijn. 'Als de trend zich doorzet, zitten wij binnenkort zonder werk. Bij deze zender overleven we nu van de randprogrammering, maar ook daar sluipt de videojournalistiek binnen.' Hilven gelooft niet dat de cameralui en monteurs volledig zullen wegvallen. In december 2003 zwaaide Geert Verdickt af als videojournalist. TVL bood hem meteen een baan aan op de nieuwsredactie: 'Het werk is heel intens. We moeten op alles letten en soms loopt het nog fout. Maar dat is net het grote avontuur. Omdat we alleen zijn en enkel een kleine camera bij ons hebben, zijn we minder intimiderend. Op onze manier kun je soms betere en spontanere reacties losweken.'Volgens Hilven is videojournalistiek dé toekomst: 'De nieuwe techniek levert frisse, spannende rock-'n-rolltelevisie, waarop iedereen zit te wachten.'