'Uit een onderzoek is gebleken dat studenten die heel lang hebben gewacht om hun studiekeuze te maken lager scoren in het eerste jaar van het hoger onderwijs. Ze haken ook sneller af', zegt professor Raoul Van Esbroeck van de vakgroep Onderwijskunde aan de VUB. 'Dat sommige studenten zo lang wachten voordat ze de knoop doorhakken, is niet in de eerste plaats te wijten aan de reclamecampagnes van de onderwijs-instellingen. Dat uitstelgedrag is vaak eigen aan het kar...

'Uit een onderzoek is gebleken dat studenten die heel lang hebben gewacht om hun studiekeuze te maken lager scoren in het eerste jaar van het hoger onderwijs. Ze haken ook sneller af', zegt professor Raoul Van Esbroeck van de vakgroep Onderwijskunde aan de VUB. 'Dat sommige studenten zo lang wachten voordat ze de knoop doorhakken, is niet in de eerste plaats te wijten aan de reclamecampagnes van de onderwijs-instellingen. Dat uitstelgedrag is vaak eigen aan het karakter van die studenten. Sommigen gaan gebukt onder een bijna chronische onbeslistheid. Die jongeren hebben haast altijd problemen als ze beslissingen moeten nemen. Anderen zijn volgzaam van aard. Ze wachten af welke keuzes hun vrienden maken, voordat ze zelf een besluit nemen.' Nele Mortelmans (21) twijfelde een hele zomer lang over de studierichting die ze zou kiezen. Uiteindelijk bleven communicatiewetenschappen en architectuur als laatste keuzemogelijkheden over. 'Door het ruime studieaanbod kon ik niet besluiten wat ik wou studeren. Het is moeilijk om zo jong al te beslissen over wat je later wilt doen. Uiteindelijk schreef ik me in voor de richting architectuur toen de introductielessen al bezig waren. Halsoverkop heb ik in Diepenbeek een kamer gezocht.' Ook Joke Hoeven (20) vond het een zware beslissing: 'Ik had me eerst ingeschreven voor sociaal werk. Toen ik na de inschrijving naar een infodag ging, heb ik me weer laten uitschrijven. Twee dagen voor de start van het academiejaar viel mijn oog op journalistiek. Ik besloot het erop te wagen.' Raoul Van Esbroeck vindt dat leerlingen in het secundair onderwijs meer hulp moeten krijgen bij het maken van een studiekeuze. 'Dat proces maakt deel uit van de persoonlijkheid van een student. Via onze training leren we leerlingen beslissingen te nemen. Na een tijd beseffen ze hoe belangrijk hun beslissing is. Ze leren zichzelf beter kennen en gaan bewust op zoek naar alle informatie. Na zo'n diepgaand proces is de kans groter dat ze een goede keuze maken.' Zijn de lastminutestudenten tevreden over hun studierichting? Nele: 'In het begin niet, de lessen waren moeilijk te volgen. Op dit moment volg ik een individueel traject. De opleiding maak ik zeker af, daarna ga ik misschien iets anders studeren.' Joke is positiever over haar beslissing: 'Als ik alles zou moeten overdoen, zou ik dezelfde keuze maken.'