Kruisbestuiving

'Invisible Man', 'Lamentation Noir'(rechtsonder), 'The Temptation Inside and Torment of St.Anthony' © Eden Krsmanovic / Courtesy of the artist and CLEARING New York, Brussels, 2019

Een flink geschapen, in zwijm vallend antropomorf kruisbeeld, kardinaalrode mens-reptielskeletten, plooiladders vol doornen of een verzilverd Afrikaans cultusbeeld zwanger met hiv-remmers: het zijn een voor een krachtige beelden waarin Hugh Hayden (°1983) op inventieve wijze heden en verleden laat samenvloeien, met een mix aan elementen uit religie, wetenschap en (uitgestorven) natuur. De meerduidige werken van de Amerikaanse kunstenaar hebben iets onheilspellends en bieden tegelijk hoop op verlossing. Zijn houten sculpturen zijn te zien op de tentoonstelling End of Days in Brussel, de stad waar Hayden een crush op heeft. Hoe zwaar de man het precies te pakken heeft? Only one way to find out.

Hugh Hayden End of Days. Tot 20/7 bij CLEARING, Brussel. Info: www.c-l-e-a-r-i-n-g.com

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content