Door werken aan de Korenmarkt ziet de Gentse horeca de zomer bang tegemoet. De Gentse Feesten dienen zich erg magertjes aan.

In Gent zijn grote renovatiewerken van start gegaan. Het KoBra-project moet het hart van de stad zowel infrastructureel als esthetisch bijsturen. Eerst worden de Korenmarkt en omgeving omgeploegd, daarna volgen het Emile Braunplein, de Belfortstraat en de omliggende straten. Geplande einddatum: 2012.

Dat die grondige facelift noodzakelijk was, daaraan twijfelt niemand. Vooral de Korenmarkt lag er al geruime tijd lamentabel bij. ‘Een kijkje vanaf de eerste verdieping van het aanliggende winkelcentrum zegt genoeg’, zegt Paul Feyaerts van de befaamde jazzkroeg Damberd. ‘De Korenmarkt heeft zo’n transformatie broodnodig, wil hij de historische kern van de stad kunnen blijven.’

Alleen: in het best mogelijke scenario wordt pas begin november de laatste hand gelegd aan de Korenmarkt. Dat betekent dat de werken de volledige zomerperiode overspannen. En laat, met de jaarlijkse Gentse Feesten in juli, net dat de hoogdagen zijn voor de horecazaken. Alsof chocoladefabrikanten op non-actief zouden staan tijdens de paas- en sinterklaasperiode. Omdat de zaken wellicht geen zonneterras kunnen aanbieden, lijkt er dus een koude zomer voor de deur te staan. Diverse uitbaters hebben hun vaste extra krachten tijdens de zomerperiode alvast laten weten hen dit jaar niet nodig te hebben.

Het stadsbestuur is zich van die zorgen bewust en probeert zo nauwkeurig mogelijk met de horecazaken te communiceren. Dat verloopt vrij goed, al is ook grote misnoegdheid te horen. ‘Vorige week zat er een briefje tussen mijn deur. “Donderdag geen stroom.” Bleek dat het woensdag was. Daar sta je dan met zeventien dure werkkrachten in je zaak’, zegt de baas van een chiquer etablissement. Hij schakelde zelfs een deurwaarder in om de feiten te constateren.

Om de schade te beperken, lopen momenteel gesprekken met het politieke niveau. De exploitanten smeken om een uitzondering voor de Gentse Feesten, door hen tijdens die periode toch enkele meters terras te gunnen. Medio mei is daarvoor een grote vergadering gepland tussen beide partijen. Blijft de stad bij haar njet, dan overwegen sommige cafés en eetgelegenheden om tijdens de Feesten te sluiten.

Maar ook voor andere pleinen belooft het een netelige editie te worden. Door de sterke economische terugval heeft hoofdsponsor Media Markt dit jaar afgehaakt. In het verleden waren zijn spandoeken op verscheidene pleinen goed voor ettelijke tienduizenden euro’s. Dat budget valt nu weg. Omdat ook de onkosten stijgen, schermden sommige organisatoren met het idee entree te vragen. Het stadsbestuur kaatste dat voorstel onmiddellijk af. Aan het wezen van de Feesten wordt niet geraakt. Sommige pleinen zetten dan ook het mes in de programmering.

Allemaal wat overtrokken, vindt Jan Schiettekatte, coördinator van de Gentse Feesten. Media Markt is inderdaad out, maar ondertussen zouden al minstens twee nieuwe grote bedrijven interesse hebben getoond. En wat de Korenmarkt betreft, wijst hij erop dat het plein zal samenwerken met het Emile Braunplein. ‘Typisch Gents: bij problemen met een creatieve oplossing voor de dag komen.’ Anderen gewagen van een doekje voor het bloeden.

LEZERS UIT DE GENTSE REGIO VINDEN IN DIT NUMMER VAN KNACK EEN SPECIAL VAN 40 PAGINA’S OVER DE TOEKOMST VAN DE ARTEVELDESTAD.

Karel Deknudt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content