In 2001 is Sabena failliet gegaan. Op slag daalde het aantal passagiers in Zaventem van 21 miljoen naar 17 miljoen en boekte luchthavenexploitant BIAC minder inkomsten uit inschepingstaksen. Veel boetiekjes op de luchthaven sloten hun deuren, zodat de inkomsten nog verder daalden. Ook het aantal vliegtuigbewegingen (opstijgen en landen) verminderde sterk, waardoor de ontvangsten uit landingstaksen een duik namen. Bovendien werden de vliegtuigen op Zaventem kleiner,...

In 2001 is Sabena failliet gegaan. Op slag daalde het aantal passagiers in Zaventem van 21 miljoen naar 17 miljoen en boekte luchthavenexploitant BIAC minder inkomsten uit inschepingstaksen. Veel boetiekjes op de luchthaven sloten hun deuren, zodat de inkomsten nog verder daalden. Ook het aantal vliegtuigbewegingen (opstijgen en landen) verminderde sterk, waardoor de ontvangsten uit landingstaksen een duik namen. Bovendien werden de vliegtuigen op Zaventem kleiner, omdat de buitenlandse luchtvaartmaatschappijen niet langer hoefden te concurreren met de grote Airbussen van Sabena. Daardoor daalden de inkomsten van BIAC nog meer. De luchthavenuitbater counterde dit door de inschepingstaksen op te trekken. Door het verdwijnen van Sabena was de luchthaven haar belangrijkste gebruiker kwijt, de onmisbare home carrier die elke luchthaven economisch rendabel moet maken. De belangrijkste gebruiker werd het koeriersbedrijf DHL, dat tegen 2008 naar Leipzig zal zijn verhuisd. Ondertussen zijn er geen luchtverbindingen meer tussen Brussel en Parijs: reizigers die met Air France naar de uithoeken van de wereld willen vliegen, moeten in het Brusselse Zuidstation de trein nemen. Volgens de jongste berichten zal de hst-lijn Brussel-Amsterdam-Schiphol in 2008 voltooid zijn. Daarna zou KLM de vluchten tussen Zaventem en Schiphol staken: passagiers die naar de vier hoeken van de wereld willen met KLM zullen in Brussel de hst moeten nemen. Daar is de nochtans lucratieve luchtdienst Antwerpen-Schiphol al stopgezet als gevolg van de milieupolitiek van de Nederlandse regering (beperking van het aantal vliegtuigbewegingen en voorrang op Schiphol voor grotere toestellen die meer landingstaks opbrengen). Bij Lufthansa hoorden we al dat de dienst Brussel-Frankfurt zal worden geschrapt als de Thalys van Brussel tot Frankfurt doorgetrokken is. Reizigers die met Lufthansa de wereld willen zien, kunnen dan met de hst naar Frankfurt. Brussel is niet de draaischijf geworden voor het luchtverkeer die Londen, Parijs, Frankfurt en Amsterdam wél zijn. Het is een kleine luchthaven gebleven op maat van Sabena. Het ziet er niet naar uit dat er op Zaventem straks Airbussen A380 zullen landen, noch dat de Boeings 747 (die 's nachts niet meer mogen opstijgen) er zullen terugkeren. Zaventem zal sneller dan verwacht een city airport worden. H.D.W.