Zou u niet veel liever met uw handjevol Duitstaligen terug naar Duitsland trekken? Daar voelt u zich veel beter thuis en hier hebt u toch niets in de pap te brokkelen. (Simone Janssen, Merksem)

Karl-Heinz Lambertz: Ik ben het daar niet mee eens. Een federaal België is voor ons Duitstaligen de best mogelijke omgeving, ook al zijn we inderdaad niet de dirigent van dit land. In de Oostkantons is er niemand die terug naar Duitsland wil. De twintigste eeuw is voor onze gemeenschap, en zeker voor de oudere generatie, bijzonder ingewikkeld geweest, maar dat is nu geschiedenis. We hebben een grote autonomie die nog groter zal worden, we spreken een officiële taal en we zijn hier heel gelukkig.
...

Karl-Heinz Lambertz: Ik ben het daar niet mee eens. Een federaal België is voor ons Duitstaligen de best mogelijke omgeving, ook al zijn we inderdaad niet de dirigent van dit land. In de Oostkantons is er niemand die terug naar Duitsland wil. De twintigste eeuw is voor onze gemeenschap, en zeker voor de oudere generatie, bijzonder ingewikkeld geweest, maar dat is nu geschiedenis. We hebben een grote autonomie die nog groter zal worden, we spreken een officiële taal en we zijn hier heel gelukkig. Lambertz: Een deelstaat moet niet worden verantwoord door het bevolkingsaantal. Klein zijn we allemaal in België. Vlaanderen zou in China een nietige provincie zijn, België heeft evenveel inwoners als Noord-Rijnland-Westfalen en de Duitstalige Gemeenschap in ons land is groter dan een aantal Zwitserse kantons. De kosten zijn evenmin een argument. Een goed beheerde deelstaat is altijd goedkoper dan een staat met permanente twisten tussen de gemeenschappen of regio's. Bovendien verdienen de vier Duitstalige ministers maar de helft van hun Vlaamse en Waalse collega's en worden onze parlementsleden vergoed op de wijze van de gemeenteraadsleden. Lambertz: Net zoals onder meer premier Elio Di Rupo (PS) ben ik voorstander van een federale kieskring. Het zou helpen om de andere landsdelen beter te leren kennen en het kan leiden tot een beter evenwicht en een betere samenwerking in dit land. Ik ben echter geen specialist ter zake. Naar wat ik hoor, is de realisatie ervan een heel stuk ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Als die kieskring er komt, zal ik wellicht geen actieve politicus meer zijn. Volgend jaar zou ik graag nog aan een nieuwe ambtstermijn beginnen, maar in 2019 is het aan de jongere mensen. Lambertz: Mijn voorstel is geen reactie op het plan van de N-VA. Ik verdedig de vier entiteiten al sinds de jaren 1990. Het is een structuur die het best aansluit bij de werkelijkheid, die grotendeels bepaald wordt door de taal die men spreekt. België in tweeën delen, zoals de N-VA voorstelt, is geen oplossing. De Duitstalige Gemeenschap wordt dan een 'onderprobleem' van de Franse Gemeenschap. Ik wil ook niet zoals N-VA van de federale staat een lege huls maken. Lambertz: Daarover moet worden onderhandeld tijdens de komende legislatuur. Ik zeg wel 'tijdens', dus niet voordien bij de regeringsonderhandelingen. De nieuwe Senaat lijkt me het ideale decor. Wij Duitstaligen hebben daarin weinig te zeggen, maar we zullen de bevoegdheden uitoefenen die naar de deelstaten verhuizen. Justitie, Buitenlandse Zaken, bepaalde aspecten van Economie en Sociale Zekerheid lijken me certitudes voor het federale niveau. Ik heb echter geen taboes. Laten we praten en dan zien of er in 2019 nog een nieuwe staatshervorming nodig is. Volgende week: Frank De Winne, astronaut. Mail uw vraag naar mijnvraag@knack.be en maak kans op twee filmtickets. Hannes Cattebeke