De Duitse pers zorgde dit weekeinde voor het zoveelste rondje paniek zaaien in Vlaanderen. Het bericht in de Rheinische Post en Der Spiegel dat Opel Antwerpen dicht gaat, temperde de hoop die gewekt was door het bezoek van de Vlaamse regeringstop aan General Motors in Detroit. Toch waren het ook dit keer voorbarige geruchten. Een definitieve beslissing over het lot van GM in Europa - en dus van Opel Antwerpen - wordt pas later op de maand verwacht. Het herstructureringsplan dat de directie aan de Duitse regering voorlegde, werd door bondskanselier Angela Merkel verworpen. Dat plan is een voorwaarde voor de Duitse deelstaten om 3 miljard euro op tafel te leggen. De Vlaamse regering heeft 300 miljoen ...

De Duitse pers zorgde dit weekeinde voor het zoveelste rondje paniek zaaien in Vlaanderen. Het bericht in de Rheinische Post en Der Spiegel dat Opel Antwerpen dicht gaat, temperde de hoop die gewekt was door het bezoek van de Vlaamse regeringstop aan General Motors in Detroit. Toch waren het ook dit keer voorbarige geruchten. Een definitieve beslissing over het lot van GM in Europa - en dus van Opel Antwerpen - wordt pas later op de maand verwacht. Het herstructureringsplan dat de directie aan de Duitse regering voorlegde, werd door bondskanselier Angela Merkel verworpen. Dat plan is een voorwaarde voor de Duitse deelstaten om 3 miljard euro op tafel te leggen. De Vlaamse regering heeft 300 miljoen euro opzij liggen. Waarom Merkel het plan afschiet, is niet helemaal duidelijk. Het protest van Volkswagen, dat steun aan Opel oneerlijke concurrentie vindt, is daar wellicht niet vreemd aan. Bovendien blijkt het losweken van Opel uit General Motors veel moeilijker dan gedacht. De Duitsers willen garanties dat hun overheidssteun niet naar Detroit wegvloeit. Wat precies het lot van Opel Antwerpen zal zijn, is niet bekend. Volgens de Duitse pers werd de vestiging in het voorgestelde plan geschrapt. Een hooggeplaatste bron in de Vlaamse regering relativeert. 'De kaarten liggen niet goed voor Antwerpen, dat weet iedereen. Maar een sluiting tout court is voor GM ook geen simpele zaak. Wij hebben in Detroit aan de GM-top uitgelegd dat het sociaal passief in geval van een sluiting enorm hoog zou oplopen. Bij eerdere ontslaggolven in de Belgische autosector waren de gouden handdrukken al erg hoog. Nu is het crisis en zullen de vakbonden zich nog harder opstellen. Bij GM beseffen ze dan ook dat zo'n saneringsplan nog dit jaar op hun rekeningen komt. Dat zijn kosten die ze niet kunnen dragen.' De Vlaamse regering, en vooral minister-president Kris Peeters (CD&V), heeft van de redding van Opel Antwerpen een speerpunt van de electorale precampagne gemaakt. De 'crisisblog' 'Vlaanderen Wacht Niet' moet illustreren dat de Vlaamse excellenties (in tegenstelling tot de federale?) niet bij de pakken blijven neerzitten. De reis naar Detroit van Peeters, Frank Vandenbroucke (SP.A) en Patricia Ceysens (Open VLD) paste in dat kader. Gisteren ging Peeters de Antwerpse zaak nog eens bepleiten bij Roland Koch, zijn collega van de Duitse deelstaat Hessen. Die pendeldiplomatie is maar schijn. De Vlaamse regering heeft geen rechtstreekse lijn (meer) met de Duitse bondsregering. Ook de federale regering slaagt er niet in om contact te leggen met Angela Merkel of haar topministers. 'Dat baart ons grote zorgen', zegt een Vlaamse excellentie. 'We hebben de indruk dat de Duitsers vooral aan hun eigen fabrieken denken. Als wij geen voet tussen de deur krijgen, ziet het er slecht uit.' Ondertussen wordt wel gewerkt aan een (bescheiden) plan B voor Opel Antwerpen. Zo zou Guido Dumarey van de Punch-holding zeer concrete plannen hebben om een 'powertrain' (motor plus versnellingsbak) te produceren op de Opelsite in Antwerpen. Die moet zijn plaats krijgen in de wagen van de toekomst (hybride/ elektrisch). Daarnaast zou nog een Nederlandse investeerder interesse hebben om in Antwerpen een elektrisch wagentje te produceren. 'Wij hebben die plannen in Detroit aan de GM-directie gepresenteerd', zegt de regeringsbron. 'Het was alvast hoopgevend dat ze ze niet van tafel veegden.' Dit plan B, dat GM ertoe moet aanzetten om de site in Antwerpen niet helemaal te sluiten, maar tijdelijk aan andere producenten 'uit te lenen', zou geen oplossing bieden voor de 2700 werknemers van Opel. 'Daarom spreken wij ook niet over een plan B', zegt de minister. 'Dat zou alleen maar valse hoop wekken.' Karl van den Broeck