De internethandel blijft groeien, maar veel mensen blijven onlinebetalingen wantrouwen. De wettelijke bescherming is echter al sterk uitgebreid, met dank aan Europa.

Er zijn vandaag nog maar weinig dingen te bedenken die niet te vinden en te kopen zijn via het internet. Maar dat brengt risico’s mee. En ook al zijn de pioniersjaren voorbij, de argwaan bij de consument blijft vaak groot. Toch wordt u veel beter beschermd bij een onlineaankoop dan u vaak denkt. ‘Koop je een product via het internet binnen de EU, dan ben je als consument eigenlijk zelfs béter beschermd dan wanneer je gewoon een product in de winkel koopt’, zegt Edith Appelmans, directeur van het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België. ‘Want naar de winkel mag je een gekocht product niet terugbrengen, tenzij daar promotie mee wordt gevoerd, natuurlijk. Maar wanneer je op een afstand iets koopt, dan heb je altijd het recht je product terug te sturen en toch nog af te zien van je aankoop.’

Dat moet dan wel binnen de zeven werkdagen gebeuren, zoals in de Europese wetgeving is vastgelegd. In sommige lidstaten kan het zelfs nog langer. Bovendien hoeft u zich niet te verantwoorden voor uw weigering. U laat het de verkoper gewoon schriftelijk weten, of om zeker te zijn via een aangetekende brief. Mocht u intussen al betaald hebben, dan moet de verkoper de betaalde som binnen de dertig dagen terugstorten. Uiteraard zijn er wel enkele uitzonderingen die niet teruggestuurd kunnen worden, zoals op maat gemaakte producten.

Volgens een rapport van het ECC van afgelopen jaar klagen internetkopers vooral over het niet-leveren van online gekochte goederen. Ook daartegen beschermt de wet u. De verkoper moet u de producten binnen de dertig dagen na de bestelling leveren, tenzij expliciet anders afgesproken. Indien u schade leed door een te late levering, kunt u van de verkoper zelfs een schadevergoeding eisen. En komt het geleverde product niet overeen met wat u bestelde, dan moet de verkoper het vervangen of terug- betalen. Dat stelt u dan wel beter vast voor u het ontvangstbewijs ondertekent.

‘We hebben vandaag inderdaad een relatief goede wettelijke bescherming voor de onlineconsument’, bevestigt Appelmans. ‘En dat vooral dankzij Europa. Tachtig procent van onze consumentenwetgeving is immers Europees. Het moeilijkst blijft natuurlijk wel het afdwingen van uw rechten als consument.’ Het ECC in België (www.eccbelgium.be) biedt consumenten informatie en gratis juridisch advies, en bemiddelt ook bij grensoverschrijdende geschillen binnen de EU.

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content