Wie van vrouwenstemmen houdt, moet de opera Alcina van Händel beluisteren. De productie van vorig zomer van de Opéra de Paris staat nu al op plaat. Het was een ongehoord luxueuze combinatie van belangrijke zangeressen: Renée Fleming zong de rol van de tovenares, Susan Graham zong Ruggiero en Natalie Dessay de rol van Morgana. Dirigent William Christie koos resoluut voor vrouwen, ook voor rollen die oorspronkelijk voor castraat waren bedoeld. Hij liet bleke contratenoren links liggen. Zelfs voor Vlaanderen had de productie iets vertrouwd, want Robert Carsen – die de Puccinicylcus voor de Vlaamse Opera deed – regisseerde en verder in de bezetting troffen we Laurent Naouri aan die op dit moment in Les contes d’ Hoffmann onder andere de rol van Dapertutto zingt.

Het gaat om een live-opname. Bij de montage is men erin geslaagd om de ergste nevengeluiden te vermijden. Maar de artistieke ups en downs van de solisten zijn er uiteraard in gebleven. Dessay is roerend, Graham voelt zich duidelijk niet zo goed in haar sas in deze barokwereld. Fleming – met haar stem op maat gesneden voor het grote romantische repertoire – daarentegen zorgt voor de meest emotionele momenten. De treuraria Ah! mio cor! uit het tweede bedrijf snijdt door merg en been, even later gevolgd door een woede-aria Ombre pallide die ze op orkaansterkte debiteert.

Christie blijft de hele tijd door wel te veel gentleman om de opnamewijzertjes in het rood te laten gaan. Zijn goede smaak en zeker zijn opvoeding verbieden hem om zijn instrumentisten niet keurig te laten spelen. De begeleiding is erudiet, inventief en smaakvol. Maar met een beetje meer vuur zouden de heftige tegenstellingen, waar het in de barok allemaal om te doen is, zeker beter uit de verf komen.

Deze uitzonderlijke cast kon ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van het barokensemble ‘les Arts Florissants’ worden samengebracht. Die verjaardag werd gevierd met een tentoonstelling in Frankrijk, met deze opera-opname en ook met een verzamelcd waarop Franse balletmuziek van Rameau en Charpentier te horen is. Dat is het ware terrein van Christie. Ondanks zijn Amerikaanse achtergrond blijft hij de meest Franse aller dirigenten.

Händel, ‘Alcina’ met o.a. Renée Fleming, Les Arts Florissants o.l.v. William Christie (Erato 8573 80233-2) 3 cd’s. Rameau/Charpentier, ‘Musique de ballet’, Les Arts Florissants (Erato 3984-26129-2)

Lukas Huybrechts

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content