Een mens raakt niet uitgekeken op tv's. Het heeft jaren gekost om te kunnen kiezen tussen een lcd- of een plasmascherm, of er staat alweer iets nieuws op stapel: de OLED-tv. De OLED-technologie belooft een nog betere beeldkwaliteit, een betere kleurweergave, betere responstijden en een lager verbruik. Het beste van plasma en lcd verenigd in één toestel, zeg maar. Maar u begint beter nog niet te dromen: een OLED-tv met dezelfde schermgrootte als uw huidige tv-toestel kost vandaag enkele tienduizenden euro's. Bovendien hebben de huidige toestellen een gemiddelde levensduur van nauwelijks vier tot vijf jaar, wat te kort is om te kunnen spreken van een goede aankoop. Aan die nadelen wordt gewerkt, maar het zal nog minstens tot volgend jaar duren vooraleer de productie op volle toeren draait en de prijzen beginnen te dalen.
...

Een mens raakt niet uitgekeken op tv's. Het heeft jaren gekost om te kunnen kiezen tussen een lcd- of een plasmascherm, of er staat alweer iets nieuws op stapel: de OLED-tv. De OLED-technologie belooft een nog betere beeldkwaliteit, een betere kleurweergave, betere responstijden en een lager verbruik. Het beste van plasma en lcd verenigd in één toestel, zeg maar. Maar u begint beter nog niet te dromen: een OLED-tv met dezelfde schermgrootte als uw huidige tv-toestel kost vandaag enkele tienduizenden euro's. Bovendien hebben de huidige toestellen een gemiddelde levensduur van nauwelijks vier tot vijf jaar, wat te kort is om te kunnen spreken van een goede aankoop. Aan die nadelen wordt gewerkt, maar het zal nog minstens tot volgend jaar duren vooraleer de productie op volle toeren draait en de prijzen beginnen te dalen. Gelukkig kunnen we nog even verder met onze lcd- of plasma-tv. In 2007 zijn wereldwijd ruim 100 miljoen platte tv-schermen verkocht, en dit jaar wordt een stijging van nog eens dertig procent verwacht. De cyclus die voor OLED nog moet beginnen, heeft zich bij lcd en plasma ondertussen al grotendeels voltrokken: steeds betere technologie, steeds lagere prijzen. De consument lijkt definitief te hebben gekozen voor lcd. Niet op basis van kwaliteitsverschillen, want die zijn er nauwelijks, maar wellicht op basis van de levensduur. Een lcd-tv gaat gemiddeld 80.000 uur mee, zijn plasmabroer 60.000 uur. Acht op de tien tv's die vandaag worden verkocht, zijn lcd-toestellen. Verschillende grote producenten hebben hun productie van plasma-tv's stopgezet of flink afgebouwd. Pioneer blijft echter tegen de stroom opzwemmen. Op de CES-beurs in Las Vegas gooide Pioneer onlangs hoge ogen met zijn nieuwste conceptmodellen in de zogenaamde Kuro- plasmalijn. Die extreme contrast-tv's slagen er als nooit tevoren in om zwarte fragmenten in het beeld echt zuiver op het scherm te tonen. Plasmaschermen zijn op zich al sterk in de weergave van zwart, en binnenkort komen ze dus nog een stap dichter bij de perfectie. Lcd- en plasma-tv's vormen een perfect huwelijk met digitale televisie. Sterker nog, voor de projectie van oude analoge beelden zijn ze eigenlijk niet zo geschikt. Dat komt doordat de traditionele beeldbuis perfect is afgestemd op het aantal punten van een analoog beeldsignaal. Het scherm wordt zo netjes opgevuld met het analoge signaal. Op een plat scherm met een hogere resolutie moet het beeld over meer beeldpunten worden verdeeld. Zo komt het dat oude films - tenzij ze digitaal geremasterd zijn - er beter uitzien op een klassieke beeldbuis dan op een plat scherm. Is het toeval dat er in de elektronicawinkels altijd visueel hoogtechnologische films zoals Lord of the Rings en Shrek op de beeldschermen worden getoond? Nee, natuurlijk niet. Digitale televisie levert een beeld- en geluidskwaliteit die vergelijkbaar is met dvd. Een bijkomend voordeel is dat u er een aantal extra zenders bij krijgt, en dat u programma's kunt bekijken wanneer u dat zelf wilt. Het grootste nadeel is de prijs. Veel van die extra zenders zijn betaalzenders - u betaalt een vaste maandelijkse vergoeding of u betaalt enkel voor de programma's die u echt bekijkt (pay-per-view). De eerste maand(en) kijkt u doorgaans gratis, maar wanneer het promotieaanbod afloopt, schiet de factuur plotseling omhoog. Dan is er ook nog de decoder die u moet kopen of huren om de digitale signalen om te zetten in tv-beelden. En natuurlijk: het maandelijkse abonnementsgeld. Test-Aankoop sprak vorig jaar duidelijke taal: digitale televisie is te duur voor het povere aanbod. Voor de voetbalzender 11 (Belgacom) en vier verschillende zenders van Discovery Channel is er ongetwijfeld een grote markt, maar veel kijkers stellen na een poos vast dat ze eigenlijk weinig hebben aan al die bijkomende zenders. Op discussiefora op het internet klagen klanten bovendien steen en been over wat ze ervaren als misleidende verkooptechnieken. Ze worden gelokt met allerhande speciale aanbiedingen, maar krijgen wat later een forse rekening gepresenteerd als ze zich niet tijdig afmelden voor de 'gratis' diensten en zenders. Al die kritiek kan de opmars van de digitale televisie echter niet tegenhouden: de verschillende aanbieders hebben samen al meer dan een half miljoen digitale klanten, en dat cijfer stijgt elke dag. De kabeltelevisiebedrijven van de oude stempel beginnen klanten te verliezen door toedoen van de digitale televisie. Volgens de beroepsvereniging Cable Belgium is het aantal kabelabonnees vorig jaar voor het eerst in bijna twintig jaar tijd gedaald, tot net onder de vier miljoen. Dat zijn er 1,2 procent minder dan in 2006. De tv-cultuur van vandaag speelt zich niet enkel meer af op tv. De evolutie van de markt bewijst dat kijkers ook onderweg willen kijken, op hun mobiele telefoon of iPod. En dan primeert compactheid boven beeldgrootte. Als u een beetje zoekt, vindt u behoorlijk wat videofilmpjes op het internet die u gratis kunt downloaden op uw iPod. Het Amerikaanse Geek Brief TV, dat al uitzendt sinds 2005, heeft elke maand miljoenen kijkers. De muziekzender MTV biedt via download een dagelijks overzicht aan van het laatste nieuws over celebrity's. En niet te vergeten: Archive Classic Movies stelt oude films en tv-series ter beschikking waarvan de auteursrechten zijn vervallen. In 2005, dus nog voor de komst van YouTube, keken al bijna 25 miljoen unieke bezoekers via de onlineservice Yahoo Music naar vier miljard videoclips. Muziek-uitgeverijen, die op dat moment nog koele minnaars van het internet waren, besloten om de onlinedienst te integreren in hun marketingstrategie. Zo creëerde de platenfirma Epic een speciale fanclip bij het nummer Hips Don't Lie van Shakira, die enkel toegankelijk was voor bezoekers van Yahoo Music. Het werd een gigantisch succes. Verkiest u toch een groot tv-scherm? Verscheidene IT-producenten hebben zogenaamde mediagateways op de markt gebracht, apparaatjes die mp3's en videobe- standen draadloos overbrengen van de pc naar de tv. Muziek en video kunnen ook zonder mediagateway naar de tv worden gebracht, maar dan moet u wel flink wat cd's of dvd's branden voor de dvd-speler, of een kabel leggen tussen uw pc en uw tv. Bekende merken zoals Philips en JVC hebben zich op de markt van de mediagateways geworpen, maar kleinere merken zoals Pinnacle, Netgear en Freecom doen het zeker niet minder goed. Welkom in de wondere wereld van de tv. DOOR BART VANDORMAEL