Han Renard

Brussel is er slecht aan toe. Maar in tegenstelling tot wat veel handelaars denken, is dat niet de schuld van de voetgangerszone.

Zelfs op een zaterdagnamiddag hoef je tegenwoordig niet meer in de rij te gaan staan aan de ingang van winkelketen Primark in de Brusselse Nieuwstraat. Een parkeerplaats zoeken in hartje Brussel is ook een fluitje van een cent geworden. In de meeste parkeergarages vind je al vlot een plaats op verdieping -1. Het centrum van Brussel ligt er de laatste tijd treurig en verlaten bij.

Allemaal de schuld van die koppige burgemeester Yvan Mayeur (PS) en zijn onbezonnen plan om de centrale Brusselse lanen autovrij te maken, als je de boze handelaars in het centrum mag geloven. Kankeren op de voetgangerszone van Mayeur is nu eenmaal de favoriete hobby van de Brusselaars geworden.

Er is ook heel veel misgegaan sinds de ‘grootste voetgangerszone van Europa’ in juni 2015 werd ingevoerd. Denk maar aan de constante wijzigingen aan het circulatieplan. Zelfs de Brusselaars hebben er het raden naar waar de zone precies begint en ophoudt. Publieke parkeergarages zijn niet goed aangeduid, over het algemeen is de hele communicatie rond het project rampzalig te noemen en een jaar na de invoering vormen enkele bloembakken en een paar krakkemikkige houten banken nog steeds de enige decoratie. Bovendien is er mogelijk een ernstig probleem met de uitgereikte vergunning voor de heraanleg van de voetgangerszone. De Raad van State spreekt zich daarover eind deze maand definitief uit. Als die vergunning wordt geschorst, dreigt het hele project nog veel meer vertraging op te lopen.

Maar veel meer dan het autovrij maken van de binnenstad houden de lockdown van vorig jaar, de aanslagen van 22 maart en de angst voor nieuwe aanslagen mensen uit het centrum van Brussel weg. Wie bang is voor een aanslag mijdt de metro en plaatsen waar veel mensen te voet samenkomen. Daarbij komt nog dat je niet echt vrolijk wordt van de horecazaken en het winkelaanbod in het centrum van Brussel, een stuk van de Dansaertstraat buiten beschouwing gelaten. Dat is sinds jaar en dag zo en daar heeft de voetgangerszone niets mee te maken. Behalve kebabzaken en belwinkels heeft de Anspachlaan weinig te bieden.

Er is echt iets aan de hand met de mentaliteit in Brussel. Brusselse restauranthouders die beweren dat klanten afhaken omdat ze niet voor de deur kunnen parkeren? Iedereen die vroeger, zeker op weekendavonden, in het centrum van Brussel probeerde om zijn auto vóór het restaurant kwijt te raken, weet dat je nog sneller de lotto won. Maar zelfs het psychologisch loslaten van de heilige koe is voor Brusselaars een moeilijke stap.

Han Renard

Van de horecazaken en winkels in Brussel word je niet vrolijk.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content